اَ ما تدری شعبان
اَ ما تدری شعبان
تاریخ درمسند قضاوت خزاعه و شجاعه ،
جوانه های خونین گندم .
نان و آب و خواب و خاک همه خونین
وقتی سپاه ابرهه با فیل می رسد
نوبت به سنگ های ابابیل می رسد
لایه های پنهان مذاکره رمضان خونین غزه جهان اسلام
و
خنده های نامانوس دیپلماسی با جان کری ؟
کسی از جان کری بپرسد از آمریکا تا فلسطین
چرا چند هزار کیلومتر راه میایی ؟
کسی از خاورمیانه به آمریکا برای دست درازی
به خاک و انرژی رفته است ؟
مسألهی فلسطین از لحاظ اسلامی برای همهی مسلمانان
از جمله برای ما یک مسأله اساسی و یک فریضه است.
مقام معظم رهبری مدظله العالی
گفتند نیل را دل پرخون شکفته است
گفتند زخم تازه زیتون شکفته است
این خاطرات کلیم است کاین چنین
درچشم خون گرفته هارون شکفته است
خاک مقدسی که جراحات کهنه اش
ابن بار زیرچکمه قانون شکفته است
امید پا گرفتن و زیبا شدن کجاست
با غنچه ای که در شب طاعون شکفته است
عیسی مگر بیاید و مرهم بیاورد
زخم هزارساله زیتون شکفته است
سالروز نهم دی ماه هشتاد و هشت در حافظه تاریخی این کشور باقی مانده است . در تاریخ ششم دی ماه عاشورا برگزار شد و نهم دی ماه حضور ملی مردم .
نهم دی ماه از آن جهت دارای اهمیت است که این حضور ملی به خواستگاه سیاسی آنان و استقلالشان باز می گردد . در عصر ارتباطات و رسانه ها ، دنیای مجازی ، قدرتی رسانه ای برای کنترل اندیشه ها و قلب ها درخدمت سرمایه داری جهانی است و چه بی مهابا و مقتدرانه و نامحسوس و رنگ رنگ با جذابیت رنگین کمان به درون ساختار اندیشه ها نفوذ می کنند،این روزها در کنار خود کشورهای فراوانی را می بینیم که استقلال به دست می آورند اما عمر این استقلال کوتاه است بعد از آن حوادث غم انگیز و دردناک عبارت بی ربطی نیست که بگوییم :
«نهم دیماه سالروز استقلالِ استقلال ایران است »استقلالی که مصادره نشد و اگر مصادره شده بود امروز خانه های امن مردم نیز معرکه تفنگداران کشورها می شد .
استقلال ایران،استقلالی که به قدرت معنویت، زعامتی که عطشناک برای قدرت از هر ابزاری استفاده می کند به دست نیامده است ، علی رغم اینکه تبلیغات رسانه ای آنها اصرار بر القای چنین نکته ای دارد خرید و فروش استقلال کشورها از طریق دنیای مجازی و کنترل فراگیر افکار و قلبها درشرایطی محقق می شود که شهروندان کشورهای مورد معامله خود بهره ای از این خرید و فروش ها جز عرضه رایگان خون و جان و مالشان و از بین رفتن سرمایه های ملی نمی برند .امروز هوشمندتر از دیروز کم تر سربازان خود را به کشورها برای تصاحب می برند . کاری می کنند که افراد و اجزای کشورها بدون مقاومت خود عنصری برای تقابل با درون خود شوند و دقیقا در این مقطع تاریخی کشور ما و در این صفحه از سناریوی سیاسی آنان بود که در نهم دی ماه ذکاوت و هوش ملی مردم در یک اجتماع هماهنگ به نمایش درآمد . پرچمی بزرگ بر روی دستان خود حمل کردند اکثر تصویرها نماد یک پرچم بود؛ نماد کلیت یک کشور و تمامیت ارضی و تمامیت استقلال و عکس کسانی بر دست ها حرکت می کرد که خود عمری برای دفاع از هویت و اعلان استقلال این ملت جدی ترین مجاهدت ها را درتابلوی زندگی خود داشتند شاید راز این صحبت را بیشتر دریافتیم که «اگر می خواهید به کشور شما آسیبی نرسد پشتیبان ولایت فقیه باشید »
فقاهتی که برای ولایتش از خود حرصی برای تصاحب قدرت نشان نداده بود آنچه در زندگی آنان مشهود بود قبول زحمت و رنجی مضاعف برای حفظ اقتدار کشوری بود که برای برپایی اش جوانان از سرمایه عمر و جان خود گذشتند وقتی در خیابان قدم بر می داشتیم با همه جان و وجود خویش عکس انسانی را که استقلال را به این کشور نه به رسم تعارف و هدیه و ماموریت از جانب بیرون مرزها، که به رسم یک رهبر امین ، صادق بی تمنای دنیا ، از سرمایه تبعید و جهاد وحتی تحمل شهادت فرزند خویش به این ملت بخشیده بود .
یاد قدم های وزین «نلسون ماندلا» که طبقی از گل را به سوی مرقد امام حمل می کرد تصویری از ترجمان هم زبانی مردان بزرگی است که برای ملت های خود رنج های بی پایان متحمل شده اند . امام هم تجلی طاغوت در یک سلسله را درهم پیچید و هم تمام عمر با طغیان نفس خویش و طغیان نفس دوستان خویش مبارزه کرد .فراز و فرود صدای امام در سخنرانی ها نصیحت ها ،وبیم و امیدهایی که از آن می فرمود خود گواه مستندی است بر سبک زندگی و مدیریت اجتماعی آن مرد با فضیلت در عرصه حکومت . تحمل این واقعیت سخت است که آدم هایی با وجدان بیدار وتاریخ ساز، میلیون ها کیلومتر دورتر بفهمند که امام خمینی چه بود و چه کرد و افرادی از هم وطنان مرعوب دنیای مجازی متوجه نباشند که چه می گویند و چه می کنند .
صدای «های لیدر » نلسون ماندلا نیز به رهبری معظم امروزمان در گوش این ملت همیشه گواهی صادق بر ابراز احترام و تقدیر جهانی است که می فهمد حقیقت چیست ،خدمت صادقانه کجاست ، مهربانی به حال یک ملت با ارزش مصداقش چیست .سخن دیگری که در آن مجال به گام های استوار خویش بر کف خیابان نوشتیم تقاضایی بود که از نسل شهیدان به امانت به گوش رهروان رساندیم اگر به قدرت نشستید ، قدرت امانتی است برای ظهور و بروز توانایی ها به نفع کسانی که به ما اعتماد کرده اند و به ما امانت سپرده اند.
قدرت امانت خداست نه ملکِ طلق کسی؛ قدرت سرمنشا همه ی شدن های بایسته و لیاقت های یک ملت است ، ملتی که از سرمایه های مادی و معنوی در ساختن تمدنی دوباره برخوردار است و اگر مسئولان آن فقط به تفاخر هفت هزار ساله بسنده نکنند و آن را سرمایه ای برای بازسازی آن تمدن صرف کننند چنین اتفاقی خواهد افتاد .
خانواده و وابستگان عزیزانی که بر مسند صندلی های امانتی قدرت ، توفیق خدمت می یابند نیز اگر ظرفیت بی حساب قدرت آنان را وسوسه می کند به خود نهیبی زنند به هوش آیند که این بار بار امانت است و بار تصاحب و تملک نیست .! سعادت ابدی نصیب کسانی است که در مسند قدرت زبانه های آتشین تهدید و تحقیر ابدی این ملت را خوب دریافتند و به زیبایی به وظایف و امانتداری خود پرداختند زیباترین صحنه های تجلی خدمت را آفریدند که زندگی شان قرین برکت های بی پایان باد .
صندلی نشینان قدرت همچون تدبیری که امام علی (علیه السلام) نسبت به خویشان خویش داشت حتی اگر به ناراحتی خانواده شان منجرمی شود، از حق ملت و از حق خدا اجرت نگیرند که صندلی نشینی قدرت در نظام جمهوری اسلامی بیش از هر کشور دنیا و بیش از هر نقطه سیاسی، بار امانت ویژه و اختصاصی تری است؛ زیرا پاک ترین های بشر در عصر حاضر به پای این نهال جان نشانده اند . از کدامین شان بگوییم از پیر یا جوان شان ،از عالم یا عامی شان ، کودک های معصوم یا سالخوردگان شان، دانشمندان و فرهیختگان شان همه و همه خون دادند .
ازخون چمران بگوییم که بالاترین اندیشه ها را در نوردیده بود و دست هایش بالاترین خدمات را به یتیمان کرده بود و فکر پاکش سخت ترین معادلات مهندسی و علم فیزیک را در بهترین دانشگاه های معاصر حل کرده و گذرانده بود اما وجودش را به پای نهال انقلاب گذارد دشت ها و کوه ها را در نوردید تا متجاوز خاک این کشور را درننوردد.
از مطهری بگوییم که با عناوین مهمی برای رسیدگی به جامعه اش به شورای انقلاب آمده بود در آن یادداشت فرهنگ ،اقتصاد ،ازدواج جوانان …سر تییتر یادداشت آن شهید بزرگ بود و……. چنانکه دیدیم کانون اندیشه اش را نشانه رفتند .
از بهشتی بگوییم که تمام تکیه اش بر این بود که عنان قدرت جز در سایه تربیت نفس و اندیشه بالنده کنترل نخواهد شد و
او بود که فریاد می کرد هدف وسیله را توجیه نمی کند .
از شهید محبوبه دانش ،کتابداری فتاده بر خیابان هفده شهریور بگوییم .
از شهدای جنگ همچون شهید باقری ،بروجردی، کاوه، باکری، از عارفانی بگوییم که فرموده امام ره صدساله را یک شبه رفتند .از کدام و کدامین بگوییم ….
آری امام این شهدا شخصیتی محبوب و «کاریزما» بود که جاذبه اش را نه از درخت سیب نوفل لوشاتو گرفته بود و نه از تعریف دیگران و نه از مقدار تملکی که تصاحب کرده باشد . او قدرت معنوی و جاذبه اش را از ارتباط صادقانه با خدای آسمان گرفته بود .
نه به این معنا که بگوییم قدرت الوهی بارویکرد تقدس بخشی به قدرت برای فریب مردم داشت ونه تقدسی فاقد عمل و پشتوانه، آن مرد الهی مصداق دوستان خدا که ترس و حزنی بر آنها نیست «لاخوف علیهم و لاهم یحزنون » بود که عشق جانسوز به هدایت و خوشبختی مردمان خدا داشت .
استقلال این کشور مرهون شخصیت نظام یافته و تربیت شده او در ساختار تشیع است استقلال این کشور مستقر ومستقل خواهد ماند تا ابدیت؛ مصادره شدنی نیست زیرا خدا؛ حافظ آن است، خدایی که از قلب های این مردم پاک پرور در این عصر صدایش شنیده می شود ……الله اکبر .
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای در گزارشی به بازخوانی دیدگاه های مقام معظم رهبری درباره 9 دی 1388 پرداخته است.
روز نهم دی در تاریخ ماند. این جمله رهبر انقلاب اسلامی است. ایشان فتنه 88 را حاصل برنامه ریزی چندین ساله ی دشمنان و در ادامه ی قضایایی چون فتنه ی سال 78 تحلیل می کنند و راه حل علاج آن را حرکت عظیم مردمی همانند آنچه در 9 دی سال 88 اتفاق افتاد، می دانند. از نگاه رهبر انقلاب روح دیانت حاکم بر دلهای مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات مشترک حماسه ی 9 دی و حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی است.
آیت الله خامنه ای حرکت 9 دی را عامل در هم پیچیده شدن بساط فتنه و فتنه گران و حادثه ای ماندنی در تاریخ معرفی می کنند.
آنچه در ادامه می آید گزیده ای از «روایت تاریخی حماسه 9 دی» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است:
برنامه ریزی 10 ساله دشمن برای فروپاشی نظام اسلامی در سال 78 و 88
دشمنان ما تصور می کردند با رحلت امام(ره)، آغاز فروپاشی این نظام مقدس کلید زده خواهد شد. آنها خیال می کردند امام که رفت، به تدریج این شعله خاموش خواهد شد، این چراغ خاموش خواهد شد. بعد، مراسم تشییع جنازه ی امام(ره)، آن احساسات مردم، آن حرکت عظیم مردم در حمایت از کاری که خبرگان کردند، اینها را مایوس کرد. یک برنامه ریزی 10 ساله کردند - این تحلیل من است، این به معنای اطلاع نیست؛ تحلیلی است که قرائن آن را برای ما اثبات می کند - 10 سال بعد امیدوار بودند که نتیجه بدهد. سال 78 که آن حوادث پیش آمد، آن کسی که این حوادث را خنثی کرد، مردم بودند. روز بیست و سوم تیر سال 78 مردم آمدند در خیابانها، توطئه ی دشمن را که سالها برایش برنامه ریزی کرده بودند، در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوم، باز یک برنامه ریزی 10 ساله بود تا سال 88 . به نظرشان فرصتی به دست می آمد. به خیال خودشان زمینه ها را آماده کرده بودند. مطالباتی هم مردم داشتند - مردمی که وابسته ی به نظامند، وفادار به نظامند - فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند؛ لذا آن قضایای سال 88 به وجود آمد. دو سه ماه تهران را متلاطم کردند - البته فقط تهران را - دو سه ماه توانستند دلها و ذهنها را به خودشان مشغول کنند. اینجا هم مردم آمدند توی میدان. بعد از آنکه باطنها ظاهر شد، در روز قدس مردم دیدند که اینها حرف دلشان چیست، در روز عاشورا فهمیدند که اینها عمق خواسته هاشان تا کجاست، مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه ی 9 دی را به راه انداختند. نه فقط در تهران، بلکه در سراسر کشور، میلیونها نفر در روز نهم دی، بعد هم بلافاصله در بیست و دوی بهمن آمدند توی میدان، غائله را ختم کردند. این، هنر مردم است. درود به مردم ایران. درود به ملت مومن و مبارز و بصیر و آگاه ایران. ان شاالله به توفیق الهی، مردم همین راه را و همین خط را و همین آرمان را و همین عزم و همت را تا آخر ادامه خواهند داد. 14/3/1390
حضور پرشور مردم؛ عامل شکست فتنه هجدهم تیر و فتنه 88
در فتنه ی هجدهم تیر، پنج روز بعد از اینکه فتنه گران فتنه ی خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظیم 23 تیر را، نه فقط در تهران، بلکه در سایر شهرها به راه انداختند. در فتنه ی 88، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضیه ی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازه ی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. حضور مردم اینطور است.
حرکت عظیم مردمی؛ تنها راه حل مقابله با فتنه 88
فتنه ی 88 تنها آن چیزی نبود که توی خیابان به وسیله ی تعدادی آدم دیده شد؛ این یک چیز ریشه داری بود، یک بیماری عمیقی درست کرده بودند، اهدافی داشتند، زمینه ها و مقدمات فراوانی برایش چیده شده بود، کارهای بزرگی شده بود و هدفهای بسیار خطرناکی دنبال این کار بود، که با این برخوردهای گوناگون سیاسی و امنیتی و اینها حل نمی شد؛ یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت؛ که این حرکت، حرکت 9 دی بود؛ آمدند بساط فتنه و فتنه گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه ی 9 دی یک حادثه ی ماندنی در تاریخ ماست. من آن سال هم گفتم - پارسال بود یا سال پیش از آن بود - که این حادثه، حادثه ی کوچکی نیست. این حادثه، شبیه حوادث اول انقلاب است. این حادثه بایستی حفظ شود، بایستی گرامی داشته شود. 21/9/1390
روح دیانت حاکم بر مردم؛ نقطه مشترک 9 دی و حضور مردم در سال 57
در قضیه ی 9 دی سال 88 یک نکته اساسی است و آن نکته برمی گردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیم بی نظیر تاریخی در سال 57، همان روح در ماجرای 9 دی نشان داده شد؛ کما اینکه در قضایای گوناگون دیگر هم نشان داده شده، لیکن در 9 دی به شکل بارزی نشان داده شد؛ به طوری که جای انکار و تردید و تامل برای هیچ کس از بدخواهان و دوستان و دشمنان و دیگران باقی نگذارد. آن روح چه بود؟ روح دیانت حاکم بر دلهای مردم بود. 21/9/1390
**
توجه به فرهنگ عاشورا؛ خصوصیت مشترک 9 دی و حوادث اول انقلاب
یکی از خصوصیات دیگری که در حادثه ی 9 دی هست، که باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک می کند، مسئله ی عاشوراست. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام آن نکته ی عظیم عجیب تاریخی را بیان کردند: «ماهی که خون بر شمشیر پیروز است». این حرف کوچکی نیست: پیروزی خون بر شمشیر. ماها عادت کرده ایم، این حرفها را هی تکرار می کنیم؛ کانه عمقش گاهی از یادمان می رود. خون بر شمشیر پیروز می شود، مظلوم بر ظالم فائق می آید، کشته بر کشنده فائق می آید؛ این همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد. امام این را در محرم سال 57 مطرح کردند، در قضیه ی 9 دی هم باز پای امام حسین در میان بود، پای عاشورا در میان بود. اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریه آور از سوی این گروه های ایضا سخیف، در عاشورا پیش نمی آمد، این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود. 21/9/1390
**
موضع گیری صریح در مقابل اهانت به امام حسین(ع)؛ نشانه روشن بینی مردم
می بینید مردم پایبندی شان به مسائل دینی و ارزشهای معنوی بیشتر شده است. کی در کشور ما این همه جوان در مراسم معنوی شرکت می کردند؛ در مراسم عبادی ماه رمضان، در روز عید فطر؟ این اجتماعات عظیم، این روشن بینی مردم در زمینه ی مسائل سیاسی سابقه نداشته است. بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال 88 به وسیله ی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز 9 دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دستهای دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبه روز این احساسات تندتر و این معرفت عمیق تر شده است.
سلام بر شهدای جهان اسلام که با رشادت ،
طنین توحید را بر فراز آسمان تاریک ظلم وستم افکندند
با اینکه از خیلی چیزا شاکی هستیم خانواده هامونو تشویق می کنیم که برن رای بدهند تا به اونایی که به ملتمون چشم بد دارند ثابت کنیم غیرت جوونای 17 ساله ی الان همون غیرت جوون 17 ساله ای هست که از تموم آرزوهای قشنگش گذشت و جونونی شو داد تا کسی به کشورش نظر نداشته باشه ….
انبوه بي شمار مردم مومن و انقلابي از سراسر کشور، امروز با اجتماع عظيم و پرشور خود در حرم مطهر امام خميني(رض)، “وفاداري به امام” را به حبل المتين وحدت و سرافرازي ملت و مسئولان تبديل کردند، و با عزيز به عرش سفر کرده خود پيماني دوباره بستند.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين اجتماع کم نظير، باور امام به “خدا، مردم و خود” را زمينه ساز پيروزي، تداوم و پيشرفت مقتدرانه انقلاب اسلامي خواندند و با بيان توصيه هاي مهم انتخاباتي خطاب به مردم و نامزدها افزودند: به ياري پروردگار ملت ايران ده روز ديگر حماسه اي پرشور مي آفريند و از آزمون بزرگ 24 خرداد سرافراز و سربلند بيرون مي آيد.
حضرت آيت الله خامنه اي قيام تاريخي 15 خرداد سال 42 را، مقطع بسيار مهمي در تاريخ ايران خواندند و افزودند: بعد از بازداشت امام (ره) که پس از سخنراني ايشان در سيزده خرداد 42 روي داد ، در پانزده خرداد موج عظيمي از حرکت مردمي در تهران، قم و چند شهر ديگر براه افتاد که پيوند مستحکم مردم با روحانيت و مرجعيت را به رخ حکومت طاغوت کشيد.
رهبر انقلاب اسلامي با تاکيد بر اينکه پيوند مردم با روحانيت ضامن پيشرفت اوج گيري و در نهايت پيروزي نهضت بود، گفتند: هنگامي که مردم وارد ميدان مي شوند و احساسات و انديشه آنها پشتوانه يک نهضت قرار مي گيرد، آن حرکت، ظرفيت ادامه يافتن و پيروز شدن را بدست مي آورد.
حضرت ايت الله خامنه اي با اشاره به نمايان شدن چهره خشن و بي رحم طاغوت ، در حادثه پانزده خرداد سال 42 افزودند: يکي از نکات مهم آن حادثه، سکوت مجامع و نهادهاي بين المللي مدعي حقوق بشر بود که به هيچ وجه اعتراضي از آنها شنيده نشد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) در دیدار اساتید، قاریان و حافظان شرکت کننده در سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، یکی از دستورات مهم قرآن خطاب به مسلمانان را حفظ اتحاد و یکپارچگی دانستند و تأکید کردند: امروز هر حنجره و زبانی که مسلمانان را به وحدت دعوت کند، حنجره الهی است و هر حنجره و زبانی که مسلمانان و مذاهب اسلامی را به دشمنی با یکدیگر تحریک کند، زبان شیطان است.
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با تأکید بر لزوم انس و آشنایی بیشتر مسلمانان با قرآن و معارف سعادت بخش و عزت آفرین آن افزودند: یکی از خطاب های قرآنی به مسلمانان، اتحاد حول ریسمان الهی و متفرق نشدن است که در مقابل آن، آموزش و روش استعماری قرار دارد که ایجاد اختلاف میان امت اسلامی و تشدید تعصب های مذهبی، دستور کار آن است.
ایشان با اشاره به فریب خوردن برخی حکومت ها و دولت های اسلامی، و بازی آنان در زمین دشمن، خاطرنشان کردند: اتحاد و اتفاق میان مسلمانان، یک فریضه فوری است.
رهبر انقلاب اسلامی، کشتار و خونریزی، تروریسم کور و فجایع مربوط به آن، و بوجود آمدن فرصت برای رژیم غاصب صهیونیستی را از نتایج اختلاف و تفرقه میان امت اسلامی برشمردند و گفتند: امروز، روز امتحان برای مسلمانان و دولت های اسلامی است، و ملت های اسلامی باید کاملاً هوشیار باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به موج اسلام ستیزی که از جانب غرب بر ضد دنیای اسلام آغاز شده است، تأکید کردند: دشمنان غربی، شمشیر را بر ضد مسلمانان از رو بسته اند، بنابراین امت اسلامی باید عوامل اقتدار و توانایی درونی خود را تقویت کنند که یکی از مهمترین این عوامل، اتحاد و یکپارچگی و تمرکز بر نقاط اشتراک است.
از مباحث بسيار بحث انگيز در قرن حاضر مسئله نظام سياسى و نظام اداريِ حكومت پيامبر اكرم(ص) بوده است. ديدگاه برخى اين است كه حكومت پيامبر اكرم(ص) اساساً نظام خاص ادارى و سياسى نداشته است. به اين ديدگاه از جنبه هاى گوناگون ـ خصوصاً كلامى ـ پاسخ گفته اند، اما از زاويه طرح عينيِ نظام سياسى و ادارى پيامبراسلام(ص) كم تر بدين ساحت درآمده اند. نگارنده از كسانى است كه به وجود نظامِ اداريِ كامل و پيشرفته اى در دوران رسول اللّه(ص) اعتقاد دارد، در جهت اثبات اين اعتقاد، با روى كردى تاريخى به شيوه نظام ادارى پيامبر اكرم(ص) پرداخته و با كاوش در لابه لاى صفحات تاريخِ سياسيِ پيامبر اكرم(ص) نمودهاى نظام مستحكم ادارى را به دست آورده است. اين نوشته به اجمال به يكى از مهم ترين اركان در نظام ادارى يعنى عضويابى از ديدگاه اسلام اشاره دارد.
منابع نيروى انسانى عضويابى
هر نظام ادارى اركان گونه گونى دارد كه يكى از آن ها عضويابى است. علماى مديريت عضويابى را چنين تعريف مى كنند:
(عمليات كاوش در منابع انسانى و كشف افراد شايسته و ترغيب و تشويق آنان به قبول مسئوليت در سازمان.)
مراد ما از عضويابى در نظام اداريِ حكومتِ رسول اكرم(ص) لزوماً مطابقِ تعريف فوق نيست، زيرا ممكن است در اطلاعاتى كه از آن عصر به دست ما رسيده چنين فعل و انفعالى را شاهد نباشيم و البته منكر وجود آن هم نيستيم و يا چه بسا اقتضاى آن زمان دقيقاً پياده شدن مفاهيم فوق نبوده باشد. بنابراين مراد ما شناسايى منابع نيروى انسانى است كه رسول خدا(ص) كادر حكومتى اش را از آن ها تأمين مى كرده است.
شناسايى اين منابع به ما كمك مى كند كه در انتخاب معيار براى عضويابى و براى منابع انسانى توفيق يابيم تا مديران سازمان هاى حكومت اسلامى در هر عصر و نسلى بر اساس آن معيارها به عضويابى بپردازند.
در آن شرايط، منابع نيروى انسانى پيامبر اكرم(ص) اين ها بودند:
صفحات: 1· 2
عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین گفت: اکثریت اعضای نهاد متبوعش از کاندیداتوری علی اکبر ولایتی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری حمایت میکنند.
ادامه مطلب
صفحات: 1· 2
گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره اصول رقابت سیاسی در انتخابات
۳- مرزها با دشمن كمرنگ نشود
انتخابات مال ملت ايران است، مال جمهورى اسلامى است، مال اسلام است؛ مرزهاشان را با دشمن مشخص و متمايز كنند. من بارها به بعضى از افراد سياسى كه فعاليتهائى دارند و گاهى يك مخالفخوانيهائى ميكنند، تذكر دادهام، نصيحت كردهام؛ گفتهام مواظب باشيد مرزهاى ميان شما و دشمن كمرنگ نشود؛ پاك نشود. مرز وقتى كمرنگ شد، احتمال اينكه كسانى از اين مرز عبور كنند يا دشمن از اين مرز عبور كند و بيايد اين طرف يا دوست و خودى غافل شود و از مرز عبور كند و برود به دامن دشمن، زياد خواهد بود. مرزها را روشن كنيد؛ مشخص كنيد. ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
۴- با كرامت رفتار كنید
در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهائى كه نامزد ميشوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهايند، چه آنهائى كه مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناحهاى مختلف كشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت وتهمت و اين حرفها را مطلقاً راه ندهند. اين از آن چيزهائى است كه اگر پيش بيايد، دشمن از او خوشحال میشود. ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
۵- با مخالفان خود حرف بزنید و استدلال كنید
يكى از خصوصيات اميرالمؤمنين در ممشاى سياسىاش اين بود كه با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف ميزد و استدلال ميكرد. در نامههائى كه حتّى به معاويه نوشته است - با اينكه دشمنى بين معاويه و اميرالمؤمنين شديد بود، در عين حال او نامه مينوشت، اهانت ميكرد، حرفهاى خلاف ميگفت - استدلال ميكرد بر اينكه روش تو غلط است. با طلحه و زبير كه آمدند با اميرالمؤمنين بيعت كردند - اينها به عنوانى كه ميخواهيم عمره برويم، از مدينه خارج شدند، رفتند به طرف مكه. اميرالمؤمنين مراقب بود، از اول هم گفت كه اينها قصدشان عمره نيست. رفتند و كارهائى كردند؛ حالا تفاصيلش زياد است - حضرت اينجور ميفرمايد: «لقد نقمتما يسيرا و ارجأتما كثيرا»؛ شما يك چيز كوچك را وسيله و مايهى اختلاف قرار داديد، اين همه نقاط مثبت را نديده گرفتيد؛ دم از دشمنى ميزنيد، دم از مخالفت ميزنيد. با اينها متواضعانه اميرالمؤمنين حرف ميزند، توضيح ميدهد؛ ميگويد: من دنبال دشمن نميگردم. ۱۳۸۸/۰۶/۲۰
۶- در میدان سیاست صادقانه عمل كنید
اين سلوك سياسى اميرالمؤمنين است. وقتى نگاه ميكنيم، مىبينيم كه اين سلوك سياسى عيناً با رفتار معنوى آن بزرگوار، همخوان و قابل تطبيق است. و اميرالمؤمنين در همه جا، همان على بن ابىطالبِ برجستهى ممتازى است كه دنيا نظير او را نديده است.پايهى همهى خيرات در جامعه، تقواست. تقواى فردى؛ يعنى هر كس بين خود و خدا سعى كند از جادهى صلاح و حق تخطى نكند و پا را كج نگذارد. تقواى سياسى؛ يعنى هر كس كه در كار سياست است، سعى كند با مسائل سياسى صادقانه و دردمندانه و از روى دلسوزى برخورد كند. سياست به معناى پشت هم اندازى و فريب و دروغ گفتن به افكار عمومى مردم، مطلوب اسلام نيست. سياست يعنى ادارهى درست جامعه؛ اين جزو دين است. تقواى سياسى، يعنى انسان در ميدان سياست، صادقانه عمل كند. ۱۳۸۱/۰۱/۱۶
گزیده بیانات رهبر انقلاب درباره اصول رقابت سیاسی در انتخابات
الف) بایدها
۱- رقابت انتخاباتی در چهارچوب نظام باشد
اين انتخاباتها يكى از بزرگترين محسّناتش اين است كه از ركود جلوگيرى ميكند. بهترين شكل ادامهى يك نظام اجتماعى اين است كه در عين ثبات، تحول داشته باشد. ركود بد است و ثبات خوب است. ثبات يعنى استقرار؛ يعنى اين چهارچوب، اين هندسه، در جاى خود محفوظ باشد، مستقر باشد، ريشهدار باشد؛ در عين حال در داخل اين چهارچوب، تحولات، مسابقات و رقابتها وجود داشته باشد. اين بهترين شكل است كه كشتى نظام در درياهاى طوفانى بتواند بدون دغدغه حركت كند. «و هى تجرى بهم فى موج كالجبال»؛ اين دربارهى كشتى نوح است. كشتى حركت ميكند، در بين امواج گوناگون هم هست؛ ليكن اين امواج سهمگين نميتوانند استقرار او را از بين ببرند. اين استقرار بايست وجود داشته باشد. البته در درون اين استقرار، در درون اين چهارچوب، تحول وجود دارد.
بنابراين همهى تحولات بايد در چهارچوب باشد. اگر چنانچه كسى وارد ميدان رقابت انتخاباتى و مسابقهى انتخاباتى بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشكند، او از قاعدهى نظام خارج شده است، از قواعد حركت انتخاباتى خارج شده؛ اين غلط است، اين درست نيست. بايد همه چيز در چهارچوب نظام باشد. اين چهارچوب، قابل تغيير نيست. ۱۳۸۸/۱۲/۰۶
۲- به قانون اساسی و خط امام پایبند باشید
در مسئلهی انتخابات و غير انتخابات، همه بايد تسليم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمكين كنند. آن حوادثی كه در سال ۸۸ پیش آمد ــ كه برای كشور ضرر داشت و ضایعهآفرین بود ــ همه از همین ناشی شد كه كسانی نخواستند به قانون تمكین كنند؛ نخواستند به رأی مردم تمكین كنند. ممكن است رأی مردم برخلاف آن چیزی باشد كه منِ شخصی مایل به آن هستم؛ اما باید تمكین كنم. آنچه كه اكثریت مردم، اغلبیت مردم آن را انتخاب كردند، باید همه تمكین كنند؛ همه باید زیر بار بروند. خوشبختانه سازوكارهای قانونی برای رفع اشكال، رفع اشتباه، رفع شبهه وجود دارد؛ از این راهكارهای قانونی استفاده كنند. این كه وقتی آنچه كه اتفاق افتاده است، برخلاف میل ما شد، مردم را به شورش خیابانی دعوت كنیم ــ كه این در سال ۸۸ اتفاق افتاد ــ یكی از خطاهای جبرانناپذیر است. این تجربهای شد برای ملت ما، و ملت ما همیشه در مقابل یك چنین حوادثی خواهد ایستاد. ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
آن كسانى كه نظام، اسلام، قانون اساسى و امام را قبول دارند، بايد به ميدان رقابت بيايند؛ منتها رقابت سالم و نه رقابت لجوجانه و عنادآميز. ۱۳۸۲/۱۰/۱۸
بديهى است در هر انتخاباتى، يك عدهاى به نتيجهى مطلوبِ خودشان نميرسند - من نميخواهم اسمش را بگذارم بازندهى انتخابات؛ نبايد تعبير برنده و بازنده و اين واژهها و اصطلاحات غربىِ مادى را به كار برد؛ اگر براى خدا و براى انجام تكليف وارد ميشويم، برد و باخت وجود ندارد - خب، اينها اعتراض دارند. انسان پيش قاضى هم كه ميرود، همين جور است. قضاوتى در يك دادگاهى وجود دارد؛ آن طرفى كه در اين قضاوت به مقصود خود رسيده، خوشحال است، آن طرف ديگر ناراحت است؛ آن طرف ديگر نبايد دادگاه را متهم كند كه برخلاف حق عمل كرده؛ نه، دادگاه است و بر طبق قانون عمل ميكند؛ منتها او ناراحت ميشود، ناراضى ميشود. بايد همهى آنچه را كه پيش مىآيد - كه مبتنى بر قانون است - تحمل كنيم؛ اين را بايد همهمان ياد بگيريم؛ اين صبرِ انقلابى است، اين تحملِ انقلابى است. اميدواريم خداى متعال هم دلها را هدايت كند به آنچه كه براى كشور بهتر است.۱۳۹۲/۰۲/۱۶
خوشبختانه قوانينی هم كه وجود دارد، قوانين خوبی است؛ قوانين معقولی است. همين طور كه مكرر عرض كرديم، بنبستی وجود ندارد. لذا مشاهده ميكنيد كه در همين انتخابات، تا اين مرحلهای كه تا الان پيش آمديم، روال قانونی جريان پيدا كرده. وقتی كه از نامزدهای محترم سؤال كردند كه اگر چنانچه شورای نگهبان نظری بدهد، شما تمكين ميكنيد، همهی آنها گفتند: بله، ما تمكين ميكنيم. تمكين هم كردند. ما بايد واقعاً تشكر كنيم از همهی اين نامزدها؛ آنهائی كه به نحوی صلاحيتشان احراز نشد. اينها گفتند از نظر شورای نگهبان تمكين ميكنيم، و به قول خودشان عمل كردند و تمكين كردند؛ اين نشاندهندهی اهميت و ارجحيت قانون است، نشاندهندهی كاربری قانون است؛ چون قانون بر مملكت حاكم است. ممكن است بنده يا جنابعالی از قانون ناراضی هم باشيم - گاهی اينجوری است - اما وقتی انسان در مقابل قانون تمكين كرد، حل اختلاف ميشود، فصلالخطاب ميشود؛ اين نعمت بزرگی است، اين بركت بزرگی است.۱۳۹۲/۰۳/۰۸
۴
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 92 ، ضدانقلاب خارج نشین برای اثرگذاری در داخل کشور اقدام به راه اندازی شبکه هایی کرده که آخرین آن نگین تی وی است .
این تلویزیون توسط نازنین افشین جم معشوقه ربع پهلوی و همسر فعلی وزیر دفاع کانادا اداره می شود و در طول روز، 3ساعت برنامه دارد.
این شبکه بخش ویژه ای را در جدول پخش روزانه خود به برنامه های غیراخلاقی و منافی عفت اختصاص داده است . این تلویزیون همچنین یکی از پشتیبان های مالی جشنواره دختر شایسته در کانادا است.
انتخابات دخترشایسته یکی ازبرنامه های بود که در رژیم منحوس پهلوی با هدف ترویج بی حیایی در جامعه انجام می شد.
خاطرنشان می شود که پس از فتنه 88 نیز برخی متواریان ازکشور با همکاری هم قطارانشان در داخل اقدام به راه اندازی تلویزیونی به نام رسا ( راه سبز امید) کردند که پس از شکست مفتضحانه آنان در تحریم انتخابات مجلس نهم و حضور 65 درصدی مردم برای همیشه تعطیل شد.
گفتنی است خبرگزاری رسا در اعتراض به سوء استفاده از نام این خبرگذاری حوزوی توسط ضدانفلاب با صدور بیانیه ای ، رسانه های خودی و انقلابی رابه اتحاد علیه عناصر اپوزیسیون دعوت کرد و فعالیت های گسترده ای علیه شبکه های ماهواره ای ترتیب داد که به گفته کارشناسان تاثیر فراوانی بر تعطیلی این شبکه داشت.
گزیده بیانات آیه الله جوادی آملی در تفسیر سوره احزاب بدین شرح است :
خداوند به مومنان وعده تامین اقتصادی ،سیاسی و نظامی داده است .
ایرانی ها هیچ گاه فکر نمی کردند ارتش آمریکا را از ایران بیرون کنند آنها هم فکر نمی کردند که باید فرار کنند خداوند که مقلب القلوب است در مسایل سیاسی آرامش و گاه علم و معرفت در مسایل حوزوی و دانشگاهی ایجاد می کند .
منافقان همواره حریصانه و بخیلانه سهم خواه انقلاب هستند از طرفی می گویند خودتان را به کشتن ندهید اما از طرفی وقتی پیروز شدند سهم خواهانه حرف می زنند .
انتخاب غیر از تولی است تولی همان ولایت پذیری است در انتخابات حق و قدرتی که در اختیار فرداست به کسی داده میشود تا از طرف او کارکند متولی کسی است ولایت او را ما می پذیریم و او از طرف خدا سمتی دارد ما او را انتخاب نمی کنیم حق و سمت مال ما نیست که به او بدهیم بلکه سمت و هدایت از اوست انتخابات همان عقد وکالت است بنابراین محدوده اش باید مشخص باشد .
بهترین تبریکات خود را صادقانه به مناسبت ولادت حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام به ساحت مقدس امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف تقدیم نموده و دعای حضرتش را در این شب پر تلالو از تهلیل و تقدیس ا لهی برای اعتلا اسلام مسئلت می نمائیم .
سلامت و توفیق علما و امنا ملت به ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) که در تنگناهای عصر غیبت ترجمان محبت ولایی اند را از درگاه حضرت باری طلب می نمائیم ؛که عهده داری انسانی فرزانه و آگاه که سمبل خود آگاهی ملی است ،بر شرف و عزت اسلامی این امت، به هنگامه هجوم جنود کفر و الحاد ،امری است خارق العاده و نعمتی است پرسرور ، که حمایت الهی از آن هدیه ای برای اهل صدق و وفاست و فهم شاکرانه از این شرایط مستلزم انجام وظایفی است .
همه آرمانها در جلسات ،نشست ها ؛مجمع ها حول این محور است که آینده را بهتر بسازیمم ،ملتی تمدن سازبوده ایم و امروز ظرفیت تمدن سازی را داریم .
حق مردم این کشور است که بهتر زندگی کنند .
بعداز عبور از موانع متکبرانه و مستکبرانه پادشاهی جامعه به سطحی از ادراک اجتماعی به لطف روح اسلامی رسیده است که بتواند با انتخاب خویش زمینه تحقق آرمان هایش را فراهم سازد چه بجاست که منفعت اندیشی را جایگزین قاطعیت قانون نکنیم وقاطعیت قانون را فدای مصالح فردی و قومی در تعارفات و ارتباطات ویژه خود ننمائیم .
برماست رهبری را با رسالت ولایی حاضر هزینه جبران مافات خود ننمائیم .
چه بجاست تمرین رفتار اخلاقی را برای همه اقشار ضروری بدانیم برای ساختن فضائی موازی قدرت شان ولایت فقیه را که از اصول مهم قانون اساسی است را مورد سئوال و درخواست مصرانه خود قرار ندهیم .
بجاست توجه جدی به قضاوت لایه های درونی اجتماع از عملکرد گذشته و حال ما که آثار آن در حال و آینده عینی و ملموس استداشته باشیم .
انتخابات 92نیز از گذر زمان رجب و شعبان خواهد گذشت و ما با اختیار و انتخاب خود نقشی از قدرت تفکر و تصمیم شخصیت اخلاقی خود برجا می گذاریم که میراثی است برای آینده ……