عقوبت هاي قرض ندادن به خدا
امام صادق(ع) از رسول خدا (ص) از خداوند سبحان، نقل كرده كه حضرت حق فرموده:
من دنيا را در ميان بندگانم وام قرار دادم. پس هر كس به من از دنيا قرض بدهد (يعنى از عوايد دنيا به من قرض بدهد) براى هر درهم و يا دينار آن قرض، ده برابر تا هفتصد برابر مىدهم.
اگر كسى از بندگانم از مال دنيا به من قرض ندهد، من از او به زور سه خصلتى را كه به وى داده بودم مىگيرم كه اگر يكى از آن سه خصلت را به ملائكهام مىدادم، بوسيله آن از من راضى مىشدند.
امام صادق(ع) سه خصلت مزبور را صبر بر مصيبت، رحمت خدا و هدايت دانستند.
به نظر مي رسد كه مراد از قرض به خدا در اين حديث صدقه دادن و دستگيري از فقرا باشد چرا كه در روايات ديگر نيز بر اين نكته تاكيد شده كه خدواند صدقه را ده برابر مي كند و قرض را 18 برابر. در تفسير ايه من ذي الذي يقرض الله قرضا حسنا نيز بسياري از مفسرين قرض را به مفهوم زكات و صدقه تفسير كرده اند
متن روايت:
و از ابو على اشعرى از محمد بن عبد الجبار از صفوان بن يحيى از اسحاق ابن عمار و عبد اللَّه بن سنان از ابو عبد اللَّه عليه السلام از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از خداوند سبحان، نقل كرده كه حضرت حق فرموده: من دنيا را در ميان بندگانم وام قرار دادم. پس هر كس به من از دنيا قرض بدهد (يعنى از عوايد دنيا به من قرض بدهد) براى هر درهم و يا دينار آن قرض، ده برابر تا هفتصد برابر مىدهم. اگر كسى از بندگانم از مال دنيا به من قرض ندهد، من از او به زور سه خصلتى را كه به وى داده بودم مىگيرم كه اگر يكى از آن سه خصلت را به ملائكهام مىدادم، بوسيله آن از من راضى مىشدند.
بعد امام صادق عليه السلام اين آيه را خواند: (كسانى كه هنگام ديدن مصيبت مىگويند ما همه براى خدا هستيم و به سوى او خواهيم رفت. خداوند به چنين اشخاص درود مىفرستد.) اين يكى از آن سه خصلت مىباشد. دومى رحمتى است كه به دنبال آيه بالا آمده (و رحمه) و سومى هم هدايتى است كه به دنبال آن آيه مىفرمايد: (آنان هدايت شده هستند). بعد امام صادق عليه السلام فرمود: اين سه خصلت هستند كه خداوند از بندهاش به جبر مىگيرد.(الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، ص: 239).
________________________________________
شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، الجواهر السنية في الأحاديث القدسية (كليات حديث قدسى)، 1جلد، انتشارات دهقان - تهران، چاپ: سوم، 1380ش.