پاسخ به شبهات
#توطئه_جدید
#پاسخ_به_شبهات_قرآنی
#مدرسه_علمیه_بقیع
#سوال۵
مشکل محتوایی
او در ایراد بسیار سطحی دیگری می گوید:
قرآن مشکل محتوایی دارد، برای مثال :
وقتی از محمد پرسیده می شود که چرا ماه شکل های متنوع دارد؟ او در قرآن میگوید: برای اینکه شما عدد سنین (سال ها ) و حساب را داشته باشید و (پاسخ اصلی این سوال را نمی گوید در حالی که امروز از هر کس سوال کنید جواب آن را می داند: چون قسمت های مختلفی از ماه به سوی خورشید است).
او در اینجا باز هتاکی را به اوج رساند و هر سخن زشتی برسر قلمش آمده درباره آن بزرگ مرد عالم بشریت نوشته است.
#توطئه_جدید
#پاسخ_به_شبهات_قرآنی
#مدرسه_علمیه_بقیع
#پاسخ ۵
رفع اشتباه
اولا :توضیحی که او درباره تغییر شکل ماه (بدر تمام ،تربیع و هلال)داده بسیار ناقص است ،یعنی خودش پاسخ این سوال را به درستی نمی دانسته است.
توضیح اینکه میدانیم ماه به دور زمین در یک ماه تمام گردش دارد و در این سیر خود گاه زمین تقریباً در وسط و ماه در یک طرف و خورشید در طرف مقابل قرار می گیرد؛در این جا بدر تمام است،یعنی تمام قسمت روشن ماه به سوی ماست. گاهی اوقات ماه با خورشید زاویه ۹۰ درجه دارد، یعنی نیم های نیمی از روشنایی ماه دیده میشود، ولی گاه زمین در یک طرف و ماه تقریبا در وسط و خورشید در طرف مقابل قرار دارد و؛ در این صورت محاق است، زیرا تمام قسمت روشن ما رو به خورشید و تمام قسمت تاریکش رو به ماست.
از این که بگذریمط چه کسی گفته سوال مردم از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله این بوده که چرا کره ماه برخلاف سایر اجرام آسمانی هرشب تغییر شکل میدهد؟ قرآن میگوید《 یسئلونک عن الاهله》(از تو درهلال های ماه سوال میکنند). بعید نیست سوال آنها این بوده که فایده و فلسفه تغییر شکل ماه چیست؟
حضرت در جواب فرمود: فایده اش این است که یک تقویم آسمانی برای شما درست کرده که روزهای ماه را تعیین میکند و این جوابی است بسیار کامل برای سوالی که درباره فلسفه و فایده تغییر ماه داشته اند.
ثانیا: چگونه می توان گفت آن ها از علت تغییر شکل ما سوال کردند، در حالی که آنها در آن زمان، نه گردش ماه را به دور زمین در طول یک ماه می دانستند و نه تغییر جهت آن را با خورشید و زمین و زاویههای مختلفی که این سه با یکدیگر در می کنند آنها از این امور کاملاً ناآگاه بودند و تصدیق می کنید که تفهیم این مسائل نیز برای آنها در آن زمان بسیار مشکل بوده است در این صورت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله 《علت محدثه》 را رها کرده و به 《علت غایی》 پرداخته، یعنی از فلسفه این تغییر سخن گفته، نه از علت آن.
این مقتضای فصاحت و بلاغت است که گوینده وضع مخاطب را در نظر بگیرد و مطابق فکر و درک و مساله او پاسخ گوید.