پاسخ به شبهات
#توطئه_جدید
#پاسخ_به_شبهات_قرآنی
#مدرسه_علمیه_بقیع
#سوال۸
دقیق نبودن
او در هنرآفرینی دیگری ، مطلبی را با عنوان: دقیق نبودن قرآن، مطرح کرده که با انواع اهانت ها همراه است، میگوید :
مثلاً مطلبی را در آیهای به طور کلی گفته و چند سال بعد متوجه شده است که کلیت آیه قبل نادرست بوده، بنابراین در آیه دیگری آن را تخصیص زده است. در بسیاری موارد هم بیدقتی ها اصلاح نشده، برای مثال: گفته است: 《ان مع العسر یسرا 》؛)قطعا به دنبال هر سختی آسانی وجود دارد ) این جمله به صورت کلی در تمام موارد صادق نیست.
#توطئه_جدید
#پاسخ_به_شبهات_قرآنی
#مدرسه_علمیه_بقیع
#پاسخ۸
رفع اشتباه
او باز متاسفانه بر اثر محدود بودن اطلاعات، از یک مساله اساسی غافل شده است، همان چیزی که در تمام دنیا معمول است: قوانینی را به صورت کلی مینویسند و تصویب میکنند، بعد به دلیل شرایطی که پیش میآید و با موضوعات جدیدی روبهرو میشوند، تبصره ها و استثنائاتی برای آن قائل می گردند. حکم کلی گذشته در زمان خود صحیح بوده و تبصره و استثنا نیز در زمان خود لازم است.
در قرآن احکام نازل شده مانند حکم روزه؛ میفرماید:《یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون》(ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرر شده همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودهاند مقرر شد،هماندگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند مقرر شد؛ تا پرهیزگار شوید).
سپس در همان زمان یا مدتی بعد استثنائاتی لازم بوده، که به آن زده شده است بنابراین در آیه بعد از آن می فرماید:《 فمن كان منكم مریضا او علی سفر فعده من ایام اخر》(کسی که بیمار یا مسافر باشد روزه نمی گیرد و آن را در زمان دیگری قضا می کند. آن قانون کلی و این استثنا، همه حساب شده است. چه مشکلی دارد؟ آیا این، دقیق نبودن است یا نهایت دقت؟
یا اینکه نماز جماعت به طور کلی تشریح شده است بعد برای شرایط جنگی، استثنایی به نام نماز خوف را بیان کرده است.
در مسئله مشروبات الکلی،به علت آلودگی زیاد جامعه جاهلی، آن را در سه مرحله تحریم کرده است:تحریم ملایم، تحریم متوسط و تحریم شدید، تا از نظر اجرایی کاملاً قابل قبول باشد.
اینها همه این دقت و فصاحت و بلاغت و همه جانبه نگری است، این از یک سو.
از سوی دیگر یک سلسله احکام کلی داریم که به آنها《احکام غالبی》گفته میشود، منظور از احکام غالبی این است که در اکثر موارد ثابت است هرچند موارد کمی، از آن خارج است .
در کلمات شعرا و فصحا نیز احکام غالبی، فراوان دیده میشود.
مثلاً شاعر می گوید: 《مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد》ممکن است گاه کسی کار کند و به مزد خود هم نرسد، آیا آن جمله غلط بوده است؟ نه. منظور این است در غالب موارد، مزد ، در برابر کار داده می شود. شاعر دیگری میگوید:《 در نومیدی بسی امیدی است》.
این احکام غالبی است، ممکن است در بعضی نومیدیها امیدی نباشد، ولی این حکم در غالب افراد صادق است.
آیه شریفه 《ان مع العسر یسرا》نیز همین گونه است. غالبا با سختیها آسانی هایی است، هر چند ممکن است در بعضی از موارد نباشد.
ملاحظه می کنید! مسائل ساده ای را که همه مردم به آن توجه دارند این آقای محقق متخصص در مسائل اسلامی برای خودش تبدیل به مسئله پیچیده ای کرده و گرفتار اشتباه شده است.