پژوهش قرآنی روزانه(تقوا در آیات و تفاسیر-5-)
ریشه ی تقوا در کتب لغوی:
تقوا در اصل از ماده (وقایه) به معنی نگهداری یا خویشتن داری است. وبه تعبیر دیگر یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان شهوات حفظ می کند ودر واقع نقش ترمز نیرومندی را دارد که ماشین وجود انسان را در پرتگاه ها حفظ واز تند روی های خطرناک باز می دارد. به همین دلیل امیر مومنان امام علی(علیه السلام) تقوا رابه عنوان یک دژ نیرومند در برابر خطرات گناه شمرده است. تا آنجا که می فرماید: بدانید ای بندگان خدا تقوا دژیست مستحکم وغیر قابل نفوذ.
در احادیث اسلامی وهمچنین کلمات دانشمندان، تشبیهات فراوانی برای تجسم حالت تقوا بیان شده.امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) می فرماید: تقواهمچون مرکبی است راهور که صاحبش بر آن سوار است وزمامش در دست اوست وتا دلِ بهشت او را پیش می برد. بعضی تقوا را به حالت کسی تشبیه کرده اند که از یک سرزمین پراز خاک عبور می کند، سعی دارد دامن خود را کاملا برچیند وبا احتیاط گام بردارد، مبادا نوک خاری در پایش بنشیند یا دامنش را بگیرد. ضمنا از این تشبیه به خوبی استفاده می شود که تقوا به این نیست که انسان انزوا و گوشه گیری انتخاب کند، بلکه باید در دل اجتماع باشد واگر اجتماع آلوده بود،خود را حفظ کند. امیر المومنین امام علی(ع) می فرماید: تقوا وترس از خدا، کلید گشودن هر در بسته ایست، ذخیره رستاخیز وسبب آزادی از بردگی شیطان ونجات از هر هلاکت است.ضمنا باید توجه داشت که تقوا دارای شاخه ها وشعبی است، تقوای مالی واقتصادی، تقوای جنسی واجتماعی وتقوای سیاسی و..
تفسیرجوان/ج1
وَقِیَ:نگهداشت آنرا
وَقيٰ:حمایت کرد،پیشگیری کرد
تَقية:پرهیزکرد
وقایة:احتیاط،سرپوش زنان،حصار،پناه،حمایت
تقوی:پرهیز(اصل آن تقیی بود، یاء را به واو قلب کردند تا فرق میان فَعلیٰ صفت مونث واسم باشد.)
المنجد/ج2/ص18تا22
(وَقيٰ یَقیٰ وَقْیاً وِقایه واقیه)الشیء:ان چیزرا حفظ ونگهداری کرد.
التقوی:بیم وترس وخوف
تَقْوَی الله:پرهیزگاری،تقوا(اصلش (وقْیا)است.واو به تاءتبدیل شده تا میان اسن وصفت تفاوت باشد.)
التقیه:ترس وبیم، پرهیز ودوری کردن، خوف، رازداری، پنهان کردن حق برای اجتناب از ستم حکومتهای ستمگر.
الوَقّاء:صیغه مبالغه است. بسیار نگهدارنده ومحافظت کننده.
الوُقِیَّه:وزنی برابر7.5
فرهنگ معجم الوسیط عربی به فارسی/ج2
به همت خانم حمزه لوی طلبه ی سال دوم