مهمترین حقوق اهلبیت«علیهم السلام»
حق معرفت
شناخت اهلبیت«علیهمالسلام» نخستین حق الهی و رکنی لازم در حیات طیبه انسانی است. چرا که آنان از درختان سرسبز رسالتند، از جایگاه رسالت و محل آمد و شد فرشتگان برخاستهاند و معدنهای علم و دانش و چشمه ساران حکمت الهی میباشند. امام صادق«علیهالسلام» نیز در تفسیر آیه شریفه"اهدنا الصراط المستقیم” میفرماید:
” والله نحن الصراط المستقیم”
آری! اهل بیت پیامبر «علیهالسلام» از یک سو، همانند ستارگان مردم را از گمراهی و فرورفتن در ظلمت کفر و فساد و گناه نجات میبخشد و راه رسیدن به مقصد را به آنان مینمایانند و رهروان طریق حقیقت را از غرق شدن در امواج متلاطم ظلالت حفظ می کند و از سوی دیگر پاسداران حریم حوزه اسلامند و در برابر تحریف افراطگرایان همواره در ستیز.
حق مودت.تشیع مکتب عشق است. از بزرگترین امتیازهای شیعه این است که بر مبنای محبت شکل گرفته است. حق محبت اهلبیت«علیهمالسلام» از زمانی تشریع شد که پیامبر شد که پیامبر«صلیالله و علیه و آله وسلم» به دستور خداوند فرمود:"قل لا اسالکم علیه اجرا الا الموده فی القربی".
من هیچ اجر و پاداشی در برابر دعوت رسالت از شما نمیخواهم جز اینکه اخهل بیت مرا دوست بدارید. مودت خاندان پیامبر«صلیالله و علیه و آله وسلم» محور حرکت و سیر تکاملی دین و عامل رستگاری پیروان اهلبیت«علیهمالسلام» است. این وعده را پیامبر«صلیالله و علیه و آله وسلم» از همان روزهای نخستین شکلگیری اسلام ناب محمدی داشت:"ان علینا و شیعته هم الفائزون یوم القیامه” حق محبت اهلبیت«علیهمالسلام» منشاء قرآنی دارد و از آثار حق حاکمیت معصومان«علیهمالسلام» همانند رعایت حق نبوت ضامن سعادت بشر است. اولین چیزی که در روز قیامت مورد سوال قرار میگیرد رعایت حق محبت اهلبیت«علیهمالسلام».
حق اطاعت
اهلبیت«علیهمالسلام» همانند حق معرفت و مودت آنان خاستگاه الهی دارد. چرا که در جهانبینی توحیدی همه اطاعتها باید به پروردگار منتهی شود و هر گونه پیروی باید به فرمان او صورت گیرد. زیرا حاکم و مالک جهان هستی فقط اوست. قرآن کریم اطاعت اهلبیت«علیهمالسلام» را در طول پیروی از خدای و پیامبر«صلیالله و علیه و آله وسلم» برشمرده است.
“یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم.” نخست به مومنان دستور می دهد که از خداوند اطاعت کند. سپس فرمان به اطاعت از پیامبر می دهد در مرحله سوم فرمان به اطاعت از اولی الامر میدهد. پیامبر درباره جایگاه اهلبیت«علیهمالسلام». فرمود:"اجعلوا اهل بیتی منکم مکان الراس من الجسد و مکان العیین من الراس” اهلبیت مرا به منزله سر برای بدن و همانند چشمان بر روی سر قرار دهید. بنابرین بر ماست که چراغ دل را از نور حکمت حکیمان طریق حقیقت روشن سازیم و ظرفهای جان را از زلال چشمههای حکمت، که از هرگونه آلودگی پاک است لبریز نمائیم چرا که فقط در پرتو هدایت اهلبیت«علیهمالسلام» کاروان انسانیت به سر منزل مقصود خواهد رسید..
به همت هسته پژوهشی ژرفای بقیع