پژوهش قرآنی روزانه(تقوا در آیات و تفاسیر-7-)
فان لم تفعلوا ولن تفعلوا فاتقواالنار التی وقودها الناس والحجاره اعدت للکافرین(24بقره)
پس طعنه به قرآن نزنید وبپرهیزید از آتشی که هیزمش مردم تبهکار است وسنگهای خارا که الهی برای کافران مهیا کرده است.
طبرسی ذیل آیه ((فاتقوا النار…)) در کتاب احتجاج به سند خود از امیرالمومنین (علیه السلام)روایت کرده که ایشان فرموده اند: با پیامبر اکرم(ص) از کنار کوهی عبور کردیم دیدیم کوه گریان است.رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم )سوال فرمود:چرا گریان باشی؟ عرض کرد یا رسول الله !روزی حضرت عیسی از جلوی من عبور می نمود در حال که یاران خود را موعظه می فرمود وآنها را ازآتش می ترسانید که هیزمش مردمان وسنگها هستند ومن می ترسم ازجمله سنگها بوده باشم.فرمود:نترس آنها سنگهای گوگردی هستند.کوه آرام وقرار گرفت.
تفسیر جامع /صفحه 201و202
وگفته شد مقصود از سنگها ان بتهایی هستند که آنها را قرین خود ساخته اند و مورد عبادت قرار داده اند به نیت طمع ورزی در شفاعت آنها. آنچنان که در آیه 98 انبیا آمده.
در تفسیر قمی از امام صادق(ع) آمده) این آتشی که شما در اختیار دارید یک جزء از 70جزء از آن آتش جهنم می باشد در حالی که 70بار با آب خاموش شده سپس ملتهب گردیده و اگر با آب خاموش نگشته بود هیچ انسانی نمی توانست آن را خاموش سازد. آن اصنام وبت ها در روز قیامت آورده می شوند تا روی آتش قرار داده شوند ناله و فریادی می کشند که ملک مقرب و نبی مرسلی باقی نمی ماند جز آنکه از ترس او روی دو زانوی خود قرارمی گیرد.
تفسیر صافی صفحه140و141
((وقود))به معنای آتشگیره است یعنی ماده قابل اشتعال مانند، هیزم(نه به معنی آتش زنه همچون کبریت یا جرقه ای که با سنگ ایجاد می شود).آتش دوزخ از درون خود انسانها وسنگها شعله ور می شود وبا توجه به این حقیقت که امروز ثابت شده همه اجسام جهان در درون خود آتشی عظیم نهفته دارند (یا به تعبیر دیگر انرژی هایی که قابل تبدیل به آتش هستند) درک این معنی مشکل نیست ولزومی ندارد که آتش سوزان را شبیه آتشهای معمولی این جهان بدانیم. در آیات6و7سوره همزه می خوانیم: آتش سوزان پروردگار که از درون دلها سرچشمه می گیرد وبر قلبها سایه می افکند واز درون به برون سرایت می کند.برعکس آتشهای این جهان که از بیرون به درون می رسد.
تفسیر جوان /صفحه50
به همت حمزه لوی:طلبه ی سال دوم