همتی باید بلند
حضرت علی عليه السلام می فرماید:
«خیر الهمم اعلاها»
بهترین همت ها، بلندترین آن ها است
غررالحکم، ص ۴۴۸/
در عصر حاضر به دست آوردن اطلاعات بسیار اسان است اما بسیاری از این دانسته ها هرگز به دانش تبدیل نمی شود شاید مهمترین دلیل عدم تبدیل داده ها و دانسته ها به دانش ماندگار و تاثیرگذار کم همتی دانشجویان و دانش طلبان عرصه است .
اولین گام این همت بلند حرکت به سوی آموختن روشهای مفید مطالعه بخصوص روش مطالعه تطبیقی متون است . درمطالعه تطبیقی داده ها در سیستم ها ی مختلف آزموده و تحلیل می شوندو این تطبیق علمی قدرت فهم و حل مساله دانش طلب را تقویت می نماید .
در ادامه فرایند عملیاتی مطالعه تطبیقی ازکتاب روش شناسی مطالعات دینی نوشته استاد احد فرامرز قراملکی را بیان می داریم :
.
طرح مسئله:
یکی از عوامل عمده ناکارآمدی تحقیقات تطبیقی - بویژه در پایان نامه های تحصیلی - فقدان مهارت اخذ چنین رهیافتی است و آن خود ناشی از عدم شناخت فرآیند مطالعات تطبیقی از آغاز تا انجام است. بررسی مقایسه ای، مانند هر روی آورد دیگری، مراحلی دارد به گونه ای که توفیق هر مرحله ای مرهون موفقیت مرحله سابق است. مراحل مطالعه تطبیقی چیست؟ مراحل آن کدام است؟ آن را از کجا باید آغاز کرد و با چه ابزارها و فنونی باید پیش رفت؟ چاه ها و مواضع رخنه و خلل کجاست؟ چگونه می توان راه را از بیراهه شناخت؟
● مراحل شش گانه:
مطالعه تطبیقی فرآیند پژوهشی مرکب از شش مرحله اساسی است:
۱) تدوین مسئله؛
۲) تعیین دامنه تحقیق؛
۳) تدوین فرضیه؛
۴) استقصای موارد شباهت و تفاوت؛
۵) توصیف مواضع خلاف و وفاق؛
۶) تبیین مواضع خلاف و وفاق.
صفحات: 1· 2