• آرشیوها 
  •  
  • تماس  
  • ورود 

چندی پیش رهبری شیعی ...

13 دی 1394 توسط فاطمه سلجوقی

در شرایطی که سازمان ملل ثانیه ای با نرم افزار جمعیت ،ثانیه ای جمعیت جهان را گزارش می کند،چگونه است که از گزارش مرگ و میرهای اجباری جهان صدایی شنیده نمی شود ؟ چگونه است که هزاران خانه ویران می شود و هزاران قتل عمد اتفاق می افتد در حالی که تعدادحیوانات و فروند هواپیماهت و نفربر تانکها شمارش میشود اما از کسر اجباری جمعیتی جهان تنش به لرزه نمی افتد و کسی از جامعه بشری لب نمی گشاید که حقوق انسانی کجاست ؟ یک دولت اطلاعاتی حافظ متافع غارتگران انرژی و ثروت ملل تحت ستم در این منطقه با  زرادخانه های اتمی نیز برای تامین چپاول نظام سرمایه داری آنچنان کم بود که دولت دوم اطلاعاتی و آلوده به خبیث ترین جنایت ها هم برای تامین منافع شان بکار آمد . اندیشه بیداری اسلامی تنها مانع مقابل این سلطه نیست ،بیداری انسانی را چه خواهند کرد ؟

جوامعی را که دیگر جاذبه های رنگ او را گول نمیزند چه خواهند کرد ؟

جنبش وال استریت راچه خواهند کرئ ؟ همان فلفل هایی که پاشیدند نا چشم انان را ببندند ،آنها را خواهد رست .

امروز جهانی نیست که با مرگ اجباری و کشتارمظلومانه قهرمانان و رهبرانش به سکوت نشیند زخم زکزاکی ها و قلب نمرها عطر گل های معطر بیداری را درجهان خواهد پراکند

آنچنان بر خود میترسند که حتی از آثار قبور واهمه دارند از بدن های مطهر بیجان واهمه دارند

آنان دنیا را چنان جدی گرفته اند که ثروت همه را ثروت خود می دانند جان و حاک ملل را میراث خود می دانند و اخلاق را و حقوق را که مایه اعتبار حیات انسانی است ،به سخره گرفته اد .

خوب است جهان دوباره درباره گرد آورندگان قوانین بین المببی به کوشش و تخقیق بپردازد . آیا کسانی که حقوق انسان را دستمایه توجیه حکومت خود می دانند چه پاسخی دارند ؟ سحن از حق و عدالت ،آزادگی و شرافت انسانی چه جرمی است که باید با خون قصاص شود ؟

خلوت کردن جهان با تز جنگ های نیابتی و جنگ های تحمیلی و کشتار دسته جمعی هرگز محقق نخواهد شد .

اراده الهی خلق انسان و تحقق خلافت او در زمین است .هرقدر که برای خلوت شدن جهان از طریق درجه بندی انسانها تلاش صورت پذیرد چون جهت حرکت تحقق فساد و قتل در زمین است ؛ و برخلاف حرکت همگرایی و خلقت تکوینی با جهت رشد و به سوی اعتلاست ،هرچقدر مضیقه ها بیشتر شود ، فاصله زمانی با فاسدان زمین و تحقق همیشگی عدالت ،کمتر می گردد .

حقیقت هرگز نمی میرد درطول تاریخ نمرده است به خاطر همین «نمرها» از جنس نمردن هستند .

به خاطر همین چون از حقیقت پرده برمی دارند جنس دروغ تاب بو دنشان را ندارد .

از این روی هر ادرسی از حیات مادی او را حذف می کنند اما نمرها هرگز نمی میرند .

هنوز بوی تعفن دروغ قاتلان پاکان حج از مراسم حج که مملو از صدق و حیات آدمی و برگزیده شعائر الهی است ، از کوچه باغ دل انسانیت به مشام انسان می رسد که دست برماشه ی قدرت پلید جان از جهان های بیداری میگیرند ؛

زهی خیال باطل امواج ماندگار حقیقت ،طوفانی برپا خواهد کرد و قلوب بیداران عالم را بهم پیوند خواهد داد

جهان علی رغم سلطه شب ،بیدار است

و تجارت اسلحه و نفت هم پیمان خشم و شهوت با عاقبتی شوم عاقبت رسوا خواهد شد

والعاقبه للمتقین

 نظر دهید »

حفظ دستاوردهای رمضان

19 مرداد 1392 توسط فاطمه سلجوقی

میخواست که پرنور شویم                      از هرچه بدی و غیر او دور شویم

یک ماه پر از فرصت برگشتن داد           یک عید فرستاد که مغفور شویم

یک ماه صدا کرد که زیبا باشیم              در هر سحر و شبی چو مولا باشیم

ماه رمضان ماه مهارت ورزی است       با شد همیشه مثل حالا باشیم

چگونه مي توانيم پاکي بعد از ماه رمضان را حفظ کنيم؟ لطفا راهکارهاي عملي براي حفظ پاکي ناشي از عبادات را بفرماييد؟
از اركان اصلي روزه امساك از خوردن و آشاميدن مي باشد كه اين امساك و تحمل گرسنگي خود منشأ تحولات دروني بزرگي در انسان مي باشد.
برخي از اين آثار كه علماي اخلاق با بهره گيري از روايات به آن اشاره نموده اند به شرح ذيل مي باشد:
1. تربيت انديشه و صفاى قلب: از رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده است: «كسى كه شكم خود را گرسنه نگهدارد انديشه‏اش تربيت مى‏شود.» و هنگاميكه انديشه انسان در مسير صحيح تربيت شد شناخت و معرفت الهي همچون نوري قلب او را صفا مي دهد.
2. تسليم و تواضع در برابر خداوند و از بين رفتن سرمستى و ناسپاسى او. چراكه سيري و بي نياز ديدن خود در برابر خداوند منشأ سركشى و طغيان مي باشد همانگونه كه خداوند فرموده « إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏ انْ رَآهُ اسْتَغْنى‏» العلق : 6و 7 - به يقين انسان طغيان مى‏كند،از اين كه خود را بى‏نياز ببيند!
لذا وقتى نفس انسان با گرسنگي خوار شد، در مقابل پروردگارش تسليم و خاضع شده و از سركشى دست برمى‏دارد.
3. شكستن شدت شهوات و كاهش گناهان : از آنجا كه بيشتر گناهان كبيره اعم از گناهان گفتاري و رفتاري از سيري و پرخوري سر منشأ مي شوند، گرسنگي باعث كاهش گناهان و در نتيجه موجب مصون ماندن از خطرها مى‏شود.
4. آمادگى براى انجام تمام عبادتها از چند جهت است، كه كمترين آنها كم احتياجى به تخلّى و بدست آوردن غذا و كمتر بيمار شدن به بيماريهاى گوناگون است - زيرا معده خانه بيمارى و پرهيز سر هر دارويى است. و نيز مانع بوجود آمدن مشكلاتى كه از غذا خوردن بوجود آمده و انسان را محتاج مال و مقام دنيا مى‏كند مى‏گردد، مال و مقامى كه عده بسيارى را هلاك كرده است. (برگرفته از ترجمه‏المراقبات ص : 196)
هنگاميكه ثمرات روزه داري (اعم صفاي قلب، از تسليم در برابر خداوند، گناه نكردن و آمادگي براي عبادت) براي انسان محقق شد انسان مي تواند با مراقبت و استقامت در بعد از ماه مبارک رمضان، بر سختي ها و دشواريهايي كه براي انجام عبادات وجود دارد صبر نمايد، چون با روزه گرفتن زمينه عبادت را در خود فراهم نموده؛ همينطور در برابر سختي هايي كه در مسير گناه نكردن وجود دارد نيز صبر نمايد چرا كه با روزه گرفتن نفس خود را براي اين امر آماده نموده؛ و در نهايت به سختي ها و مشكلات و مصيبتهاي دنيائي نيز صبر مي نمايد چراكه با روزه گرفتن قلب و جان او در برابر آنچه خداوند براي او مقدر نموده تسليم مي باشد.
دوست عزيز!

ادامه »

 نظر دهید »

یک درس اخلاق کامل از امام صادق (علیه السلام )

01 مرداد 1392 توسط فاطمه سلجوقی

امام صادق علیه السلام فرمودند :

اجعل قلبک قرینا براً و ولداً واصلاً و اجعل علمک والداً تتبعه

و اجعل نفسک عدواً تجاهده واجعل مالک عاریهً تردها .

«قلبت را دوست و همراه نیکوی خود و چون فرزندی که از او راضی هستی قرار بده و علمت را پدری که از او اطاعت و پیروی میکنی و نفست را چون  دشمنی که با او جهاد می کنی و مالت را امانتی که روزی آن را پس خواهی داد »

انسان اولا باید قلب خود را اصلاح نماید به گونه ای که مثل یک دوست با او معاشرت داشته باشد و از جانب قلب هیچ نگرانی نداشته باشد و هرچه گفت بداند این قلب خیر او را می خواهد و به او خیانت نمی کند .همچنین به قلبت چنان توجه کن که گویی به فرزند خود توجه می کنی ؛یعنی مواظب باش قلبت دچار تزلزل و تخریب نشود .

ثانیا : باید از علمی که میداند از راه صحیح تحصیل شده و سودمند است تبعیت کند .

ثالثا : نفس را دشمن شماره یک خود بداند و از جهاد با او یک لحظه هم غفلت ننماید .

رابعا : مال را امانتی بیش نداند و بر این اعتقاد باشد که روزی باید مال را بگذارد و برود .

اگر چنین اعتقادی حاصل شد دیگر دنیا برایش معنای دیگری پیدا می کند یعنی انفاق می کند ، صدقه می دهد ،خمس و زکات می پردازد و به خاطر دنیای زودگذر به کسی اندک ظلمی را روا نمی دارد .


 نظر دهید »

حضور طلاب مدرسه علمیه بقیع در تجمع اعتراض آمیز بر علیه هتک حرمت وهابیت به ساحت حجر بن عدی

14 اردیبهشت 1392 توسط فاطمه سلجوقی

 

به گزارش رابط خبری: طلاب مدرسه بقیع 14/2/1392 در تجمع اعتراض آمیز برعلیه هتک حرمت به ساحت نورانی حجر بن عدی از یاران امیر المومنین امام علی«علیه السلام» در حوزه برادران امام صادق«علیه السلام» شرکت کردند.

در این تجمع پس از مدیحه سرایی در رثای سالار شهیدان امام حسین «علیه السلام»، شرح حالی از حجر بن عدی بیان شد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سلطانی مدیر حوزه علمیه برادران استان البرزعلت هتک حرمت به یار امیر المومنین امام علی«علیه السلام» را وحشت آنها از بیداری اسلامی مسلمانان جهان اعلام کرد و افزود: به برکت خون شهدایی که در دفاع از مکتب شیعی تقدیم شده است، امروز برای کفار، حرکت و بیداری اسلامی که در کل جهان به راه افتاده است وحشت انگیز است.

وی در ادامه با بیان اینکه دشمنان با بیداری مردم جهان اسلام، آخرین لحظات را می گذرانند گفت: این اتفاق و شبیه آن، خیلی برای ما تازگی ندارد و ما را به وحشت نمی اندازد بلکه وحشت را در چهره دشمنان مشاهده می کنیم.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: امروز تخریب اماکن مقدسه شخصیت های بزرگ از سوی وهابیت  نشان از این دارد که  ضعف وحذف وهابیت از صحنه تاریخ نزدیک شده و حقانیت مکتب امام صادق و امام باقر«علیهم السلام» در جهان برای همه روز به روز روشن ترمی شود.

وی در آخربیانات خود اظهار داشت: اگر ما را به زنجیر کشند  و قطعه قطعه کنند دست از ولایت بر نمی داریم.

 1 نظر

نماز مشکلاتم را حل کرد

02 اردیبهشت 1392 توسط فاطمه سلجوقی

دانشمند بزرگ شیخ الرئیس ابو علی سینا می فرماید:هر زمان مشکلی علمی در ضمن مطالعه شبانه برایم پیش می آمد و از حلّ آن عاجز می شدم به مسجد جامع شهر رفته دو رکعت نماز بجای می آوردم،سپس از خدا می خواستم مرا به وسیله نور آن نماز مدد کند تا گره از مشکلم باز شود.آری،پس از بیرون آمدن از مسجد مشکلم حل می شد و به اندک زمانی به آنچه می خواستم می رسیدم.(سیمای نماز،حسین انصاریان،ص82)

 نظر دهید »

در کوشش عمل

31 فروردین 1392 توسط فاطمه سلجوقی

رسول خدا(صلی الله و علیه وآله و سلم)فرمود:غنیمت دانید عبادت نمودن را و عمل نیکو انجام دهید در حال صحت بدن پیش از آنی که بیمار شوید و در جوانی قبل از آنی که پیر گردید و در فراغت پیش از آنی که گرفتار امور،بشوید و در حیات و زندگی خود پیش از آنی که بمیرید،بدرستیکه نازل شد بر من جبرئیل و گفت خدایت سلام می رساند و می فرمایید:هر ساعتی که مرا یاد نمودی برای تو اجر و ثواب است و مقام و عزت،و هر ساعتی که به یاد من نبودی پس ضایع کردی عمر خود را،چنانکه وحی رسید به حضرت داود علیه السلام ای داود هر ساعتی را که به یاد من نباشی از عمر خود نابود و تباه ساخته ای.(ارشادالقلوب دیلمی،باب سیزدهم،ص117)

 نظر دهید »

بحثی لازم پیرامون حیاء

21 اسفند 1391 توسط فاطمه سلجوقی

((از آنجایکه نظم حیات اجتماعی بشری در این عالم و تامین سعادت ابدی انسانی در سرای دیگر،وابسته به صفت کمالی حیاءاست چنانچه دانسته خواهد شد سزاوار است در این مقام حقیقت حیاءو اهمیت و موارد آن یادآوری شود مخصوصا که در این زمان صفت حیاءدر افراد اجتماع کم بلکه رو به زوال است به ویژه در میان زنان با اینکه خداوند حکیم برای جلوگیری از فساد حیاء زن را ده برابر مرد قرار داده است ولی متاسفانه در این دوره،حیاءبیشتر زنان کمتر از مردها شده و لذا مفاسد هم روز به روز رو به افزایش است و گویا همان زمانی است که رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمود:قیامت برپا نمی شود تا وقتی که حیاء از کودکان و زنان برود1.امام باقر علیه السلام فرمودند:حیاء و ایمان با هم و به یک رشته بسته اند یکی از آنها رفت دیگری نیز برو2.امام صادق علیه السلام نیز میفرماید:کسیکه حیاءندارد ایمان ندارد3.

در کتاب لثالی الاخبار آمده است که یکی از علمای ربانی در مرض موتش حاکم وقت از او عیادت کرد و گفت مرا وصی فرزندانت قرار ده و آنها را به من بسپار آن بزرگ فرمود من از پروردگارم حیاء می کنم با حضور او فرزاندنم را به غیر او بسپارم.و نیز نقل کرده که سالم بن عبدالله که مردی زاهد و با ورع بود در مسجدالحرام بود که هشام بن عبدالملک وارد شد و چون او را دید گفت ای سالم از من حاجتی بطلب تا انجام دهم.گفت از خداوند حیاء می کنم در خانه اش از غیر چیزی بخواهم چون از مسجد بیرون رفت هشام هم پشت سرش آمد و گفت اینجا که مسجد نیست پس حاجتت را از من بخواه.

در جوابش گفت حوائج دنیوی یا اخروی؟هشام گفت حوائج دنیوی،سالم گفت من حوائج دنیوی را از آن کسی که صاحب و مالک آنست نخواسته ام و همیشه حوائج اخروی را از او خواستارم پس چگونه حوائج دنیوی را از کسی بخواهم که مالک حقیقی دنیا نیست.4 ))

1.بحارالانوار،ج6،ص315

2.اصول کافی باب الحیاءحدیث4

3.اصول کافی،حدیث5

4.داستانهای شگفت،آیت الله دستغیب،ص141،146

 نظر دهید »

چندسکه ی متبرک

11 بهمن 1391 توسط فاطمه سلجوقی

تازه از جبهه برگشته بودیم با تعدادی از رزمندگان برای دیدار حضرت امام (ره) به تهران عزیمت کردیم .

راننده ها خسته بودند در مسیر تصمیم به استراحت گرفتند توقفمان طولانی شد زمانی که به جماران رسیدیم همه ازبازدیدبرمی گشتند لحظه بسیار دلگیری بود .

مجبور به بازگشت شدیم ، وقتی امیر به منزل برگشت نامه ای به امام نوشت  و شدت علاقه اش را ابراز داشت «اماما !چون جنگ است فیض دیدن شمانصیبم نشد ، دلم می خواهد چیزی به من یادگار بدهید که با دیدن آن  همیشه یادتان در نظرم باشد »

امام در جواب ،چند سکه متبرکه فرستادند و امیر همیشه به رسیدن این هدیه افتخار می کرد .

فرازی از خاطرات شهید امیر ناظر منش

 نظر دهید »

بیم از رضایت

03 بهمن 1391 توسط فاطمه سلجوقی

نیایش

امام صادق(علیه السلام)فرمود:پیامبر(صلی الله و علیه و آله)شبی در خانه (اُم سلّمه)بود.نیمه شب اُم سلّمه دید که او در بستر نیست.به جستجو برآمد.وی را در گوشه ای از خانه دید که دستانش را به سوی آسمان گشوده است و می گرید و می گوید:خدواندگارا!چیزهای شایسته ای را که به من داده ای،از من مگیر.پروردگارا!نه دشمنی نه حسودی،هرگز مرا سرزنش نکنند.آفریدگارا!هرگز لحظه ای مرا به خود وامگذار.  

اُم سلّمه گریان برگشت:پیامبر متوجه گریه او شد و پرسید:اُم سلّمه!چرا می گریی؟همسرش پاسخ داد:پدر و مادرم فدایت باد ای فرستاده خدا!چرا نگریم؟در حالی که تو در جایگاه[والایی]نزد خداوند هستی …و از وی می خواهی مورد مورد نکوهش دشمنان واقع نشوی و…چیزهای شایسته[ای را که به تو داده]از تو نگیرد و تو را لحظه ای به خودت وامگذار.حضرت پاسخ داد:ای اُم سلّمه!چه کسی[آینده]مرا تضمین می کند؟پروردگار(یونس بن متی)را لحظه ای به خود واگذاشت و چنان شد[که می دانی].

 نظر دهید »

وقف از آغاز

01 بهمن 1391 توسط فاطمه سلجوقی

وقتی که با توجه به کهولت سن استاد،از ایشان خواسته می شد بیشتر استراحت کنند،می فرمود ند:

«همان روز اول طلبگی بر پیشانی خود نوشته ام که وقف اسلام هستی؛

لذا نباید در این جسم که متعلق به اسلام است،تصرف شخصی کرد.»

(فرازی از بیانات علامه سید مرتضی عسکری)

 نظر دهید »

بایسته های اخلاقی

01 بهمن 1391 توسط فاطمه سلجوقی

حلیم(صبور)بشویم!اگر بخواهیم از نعمت های باطنی بهره مند شویم،باید ظرف درونمان پاکیزه باشد و ظرف درونمان وقتی پاک باشد و ظرف درونمان وقتی پاک می شود که آلودگی را کم کنیم وقتی بررسی کنیم،می بینیم ریشه تمام مشکلات،زبان است.با حرف،کسی را می زنیم یا غضب و پرخاش می کنیم .

آیت الله بهاالدینی می فرمودند:پرخاش،برکات زندگی را می برد

بایسته های اخلاقی طلبه فردا در اندیشه حجت الاسلام و المسلمین فاطمی نیا 

 

 1 نظر

درس اول

28 دی 1391 توسط فاطمه سلجوقی

پدرم همچون سایر علمای اسلام معتقد بود که تعلیم بدون تزکیه،ابتر و نافرجام است و چون زاهدترین و معروف ترین روحانی آن زمان،به جز مرحوم آیت الله غروی،مرحوم آیت الله فرسیو(رضوان الله تعالی علیهما)بود،پدر م مرا نزد وی برد تا اولین درس را تیمناُ و تبرکاُ در محضر او بیاموزم.آن بزرگوار با تلقین (بسم الله الرحمن الرحیم)و درس اول جامع المقدمات،بنده را به شاگردی پذیرفت و همراه حدیث«اول العلم معرفة الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه»تزکیه را نیز به سراسر وجودم اشراب کرد.یادش گرامی و یادش جاوید باد آن مرد الهی که لذت نوشیدن معارف الهی را از کوثر صادقین به ما چشاند و در ابتدای فراگیری علم،معرفت پروردگاری را به ما آموخت که جبر هر شکسته ای و جبران هر نقیصه ای در دست آن کامل محض است.

(فرازی (از زندگانی حضرت آیةالله العظمی جوادی آملی)

 

 نظر دهید »

تشریح کالبد تقوی

24 دی 1391 توسط فاطمه سلجوقی

فردا زتو مشکلات حل می طلبند                       از تو نه ترانه و غزل می طلبند      

آواز فکنده ای که کار آسان است                      اینها همه صوت است و عمل می طلبند  

لقمان حکیم فرمود:ای فرزند بر تو باد تقوی،همانا پرهیز کاری سودمندترین تجارت  هاست.ای فرزند تقوی را از برای خود توشه تجارت (با خدواند)اتخاذ کن تا ربحهای بی سرمایه از هر سو ترا فرا گیرد.ای فرزند از خدا بترس ترسی که نا امیدی از رمت خدا با آن نباشد.به او امیدوار باش لیکن نه به اندازه ای که از عذابش ایمن باشی.خدا را بسیار یاد کن،تا او نیز تو را یا کند.ای فرزند گناهانت را جلو چشم خود،و طاعات های خود را پشت سرت قرار ده.

 نظر دهید »

داروئی شفابخش برای بیماریهای اخلاقی

19 آذر 1391 توسط فاطمه سلجوقی

توصیه بعدى من به شما عزیزان این است که باید اخلاق اسلامى را، هم بشناسیم - همه‌مان؛ این دیگر پیر و جوان ندارد؛ اما جوانها بیشتر و بهترند - و هم تحلى به حلیه‌ى اخلاق پیدا کنیم. امروز خوشبختانه درسهاى اخلاق در حوزه هست؛ اما عزیزان من! درس اخلاق، همه‌ى وظیفه‌ى ما در باب تخلق به اخلاق حسنه را ایفا نمى‌کند. هر کسى خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتى گرفتن با بدیها و زشتیهاى وجود خودش باشد. دعاى شریف مکارم الاخلاق را - که دعاى بیستم صحیفه‌ى سجادیه است - زیاد بخوانید تا ببینید آن چیزهایى که امام سجاد علیه‌السلام در این دعا از خدا خواسته است، چیست. بسیارى از این چیزها یا بسیارى از دعاهاى دیگر را ما به عنوان اخلاق نیکو نمى‌شناسیم. مفاهیم و مضامینى که در همین دعاى پنجم صحیفه‌ى سجادیه هست: «یا من لاتنقضى عجائب عظمته» - که شروعش این‌طورى است - براى ما درس است؛ «اللهم اغننا عن هبة الوهابین بهبتک و اکفنا وحشة القاطعین بصلتک».با کلمات ائمه، با دعاهاى صحیفه‌ى سجادیه، با این داروهاى شفابخشى که مى‌تواند بیماریهاى اخلاقى ما را شفا بخشد و زخمهاى وجود ما را درمان کند، خودمان را آشنا کنیم. قدر بدانید این دعا و توسل و تضرع و توجه و نورانیتى که از این راه حاصل مى‌شود. این همه چیز است.
بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ اساتید، فضلا و طلاب حوزه‌ى علمیه‌ى قم، در مدرسه‌ى فیضیه ۱۴/۰۷/۱۳۷۹

 

 

 3 نظر

استغاثه امام سجاد علیه السلام

19 آذر 1391 توسط فاطمه سلجوقی

شما ملاحظه فرمایید که امام سجاد علیه الصلاة والسلام، آن مرکز نورانیت، آن معدن معنویت و کمال، زین همه‌ى عابدین عالم، در دعاهاى صحیفه‌ى سجادیه، با خود چگونه مواجه مى‌شود و خود را چطور در مقابل پروردگار عالم قرار مى‌دهد و استغاثه مى‌کند! در نیمه‌ى شب و بعد از نماز شب؛ آن هم نه نماز شب آدم معمولى و عادى، بلکه نماز شب سید سجاد، آن امام همام به پروردگار عالم رو مى‌کند و مى‌گوید: «و هذا مقام من استحیا لنفسه منک و سخط علیها و رضى عنک». یعنى «پروردگارا! من به خاطر نفس خودم، به خاطر ضعفها و نقصهاى خودم از تو شرمنده‌ام. بر نفس خود خشمگینم و از تو راضى‌ام.» این جمله را امام سجاد علیه‌الصلاة والسلام، به پروردگار عالم مى‌گوید: «فتلقاک بنفس خاشعة و رقبة خاضعة.»
بازنگرى در خود این است، که انسان، آسمان کمال را مرحله پس از مرحله طى مى‌کند و کامل مى‌شود. اگر انسانهاى والا پدید مى‌آیند و اگر معنویات و زیباییها خود را ظاهر مى‌کنند و نشان مى‌دهند، همه بر اثر بازنگرى در خود و دیدن نقایص و عیبهاى خود است. برخلاف انسانى که چشم را بر روى همه‌ى این ضعفها ببندد؛ خود را فارغ بداند؛ مغرور به خود و مغرور به خدا شود؛ مغرور به اندک شعله‌ى نورانیتى شود که در وجود او و بالاخره در وجود هر انسانى هست و خود را نشان داده است و نهایتا به همین قانع شود. بعضى افراد هستند که به کمترین خیرى از خیرات در وجود خودشان قانعند. فردى که چنین است، دیگر کمال را نمى‌تواند طى کند.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار پرسنل و فرماندهان ارتش ۲۸/۰۱/۱۳۷۵

 

 

 

 

 نظر دهید »

ترسیمی از قیامت

19 آذر 1391 توسط فاطمه سلجوقی

امام سجاد (سلام‌اللَّه‌علیه) در دعاى ابوحمزه - که دعاى خیلى با حال و خوبى است - ترس از قیامت را تشریح مى‌کنند: «ابکى لخروجى عن قبرى عریانا ذلیلا حاملا ثقلى على ظهرى»؛ امروز مى‌گریم براى وقتى که عریان و ذلیل و بار سنگین عمل بر دوشم از قبر بیرون مى‌آیم. «انظر مرّة عن یمینى و اخرى عن شمالى اذ الخلائق فى شأن غیر شأنى لکلّ امرء منهم یومئذ شأن یغنیه وجوه یومئذ مسفرة ضاحکة مستبشرة»؛ یک عده چهره‌هاشان خندان است و خوشنود و خوشحال و سربلندند. اینها چه کسانى هستند؟ کسانى هستند که در دنیا از پل صراطى که حقیقت و باطن‌اش در آن‌جاست و مثال آن در این‌جاست، توانسته‌اند رد شوند. این پل صراط، پل عبودیت، پل تقوا و پل پرهیزگارى است؛ «و ان اعبدونى هذا صراط مستقیم»؛ صراط این دنیا، همان صراط روى جهنم است. «انّک على صراط مستقیم»ى که به پیغمبر مى‌فرماید، یا «ان اعبدونى هذا صراط مستقیم»، همان صراط روى جهنم است. اگر این‌جا ما توانستیم از این صراط، درست، با دقت و بدون لغزش عبور کنیم، گذر از آن صراط آسان‌ترین کار است؛ مثل مؤمنین که مانند برق عبور مى‌کنند. «انّ الّذین سبقت لهم منّا الحسنى اولئک عنها مبعدون لا یسمعون حسیسها»؛ اصلاً اینها همهمه‌ى جهنم را هم نمى‌شنوند؛ «و هم فى ما اشتهت انفسهم خالدون لا یحزنهم الفزع الاکبر». فزع اکبر، یعنى دشوارترین ترسى که ممکن است براى انسان پیش بیاید. مؤمنین با همین ابعاد جسمانى و روحانى و نفسانى، فزع عظیمى که در آن‌جاست، «لا یحزنهم الفزع الاکبر»؛ اینها را محزون و اندوهگین نمى‌کند؛ اینها از این صراط عبور کرده‌اند.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسؤولان نظام ۰۶/۰۸/۱۳۸۳

 

 نظر دهید »

امام سجاد (ع) در کلام مقام معظم رهبری

19 آذر 1391 توسط فاطمه سلجوقی

خوف و رجا در نظر امام سجاد علیه السلام
“… در دعاى صحیفه‌ى سجادیه یک جا حضرت سجاد (علیه‌السّلام) از طرف خودش به خداوند متعال عرض مى‌کند که: «تفعل ذلک یا الهى بمن خوفه اکثر من رجائه لا ان یکون خوفه قنوطاً»؛ من خوفم از رجایم بیشتر است، نه این‌که مأیوس باشم. این، یک اعلان رسمى و دستورالعمل است. خوف را همراه رجاء حتماً به دل‌ها بدمید؛ و خوف را بیشتر. این‌که ما آیات رحمت الهى را بخوانیم - که بعضى از این آیات و مبشرات، مخصوص یک دسته‌ى خاصى از مؤمنین است و به ما ربطى ندارد - و یک عده‌اى را غافل کنیم و نتیجه‌اش این بشود که خیال کنند - با یک توهّم معنویت - غرق در معنویتند و از واجبات و ضروریات دین در عمل غافل بمانند، درست نیست. در قرآن، بشارت مخصوص مؤمنین است؛ اما انذار براى همه است؛ مؤمن و کافر مورد انذارند. پیغمبر خدا گریه مى‌کند، شخصى عرض مى‌کند: یا رسول‌اللَّه! خداوند فرمود: «لیغفر لک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخر». این گریه براى چیست؟ عرض مى‌کند: «أولا اکون عبدا شاکرا»؛ یعنى اگر شکر آن مغفرت را نکنم، پایه‌ى آن مغفرت سُست خواهد شد.”
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه‌ى ماه محرم ۰۵/۱۱/۱۳۸۴

 

 ۲۱

 

 

 نظر دهید »

جرعه ای از نور

19 آذر 1391 توسط فاطمه سلجوقی

امام سجاد (عليه السلام):

لَوْ يَعْلَمُ النّاسُ ما فى طَـلَبِ الْعِلْمِ لَطَـلَبوهُ وَ لَو بِسَفْكِ الْمُهَجِ وَ خَوضِ اللُّجَجِ اِنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وَ تَعالى اَوحى اِلى دانيالَ : اِنَّ اَمْقَتَ عَبيدى اِلَىَّ الْجاهِلُ الْمُسْتَخِفُّ بِحَقِّ اَهْلِ الْعِلْمِ ، التّارِكُ لِلاِْقْتِداءِ بِهِمْ وَ اِنَّ اَحَبَّ عَبيدى اِلَىَّ التَّقىُّ الطّالِبُ لِلثَّوابِ الْجَزيلِ اَللاّزِمُ لِلْعُلَماءِ التّابِـعُ لِلْحُلَماءِ القابِلُ عَنِ الْحُـكَماءِ؛

اگر مردم مى‏دانستند كه در جستجوى دانش چه چيزى [نهفته] است، بى‏گمان در پى آن مى‏رفتند، حتّى اگر با ريخته شدن خون و فرو رفتن در اعماق دريا باشد. خداى تبارك و تعالى به دانيال وحى كرد: منفورترين بندگانم نزد من، نادانى است كه حق اهل علم را سبك بشمارد و پيروى از ايشان را رها كند و محبوب‏ترين بندگانم نزد من، تقوا پيشه‏اى است كه جوياى پاداش فراوان، همراه دانشمندان، پيرو بردباران و پذيراى حكيمان باشد.

كافى ، ج 1، ص 35، ح 5.

 

 

 نظر دهید »

عبادت امام سجاد .علیه السلام .

19 آذر 1391 توسط فاطمه سلجوقی

امام باقر -علیه السلام-

عبادت پدر بزرگوارشان را چنین توصیف می کند: «پدرم شب ها آن قدر نماز می خواند که هنگام رفتن به رختخواب، از ناتوانی بر روی زمین خود را می کشاند.»

 نظر دهید »

شخصیت امام سجاد .علیه السلام .

19 آذر 1391 توسط فاطمه سلجوقی

شخصيت امام سجاد (عليه‏السّلام) از آن شخصيتهاى دست نيافتنى است. نه اين‏كه فقط در عمل دست نيافتنى است، حتّى در ذهن هم دست نيافتنى است. از آن خورشيدهاى تابانى است كه ما فقط مى‏توانيم شعاعش را از دور ببينيم .

                                                                                                                                                                                               مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)

 نظر دهید »

توشه های اخلاقی از بیانات رهبر معظم انقلاب برای راه پرپیچ وخم رسیدن به خدا

16 آذر 1391 توسط فاطمه سلجوقی

-گام اول

اولین  ومهم ترین قدم خودسازی این است که انسان به  خود وبه اخلاق و رفتار خود با نظر انتقادی نگاه  کند ، عیوب خود را با روشنی و دقت ببیند وسعی در برطرف کردن آن ها داشته باشد.این از عهده ی خود ما بر می اید و این تکلیفی بر دوش ماست .

خطبه  های نماز عید سعید فطر 25/9/1380

2-بین خود وخدا

یکی از ویژگی های که بسیار مهم است تا برای خودسازی به آن توجه کنیم وشاید جنبه ی تقدمی هم داشته باشد ،«اخلاص» است. اخلاص عبارت است از کار را خالص انجام دادن و این که کاری را مغشوش انجام ندهیم […] خالص بودن عبادت و خالص بودن عمل ،این است که برای خداباشد .دربین مردم ،متاسفانه خیلی رایج  است که کارهای خوب خودشان را برزبان بیاورند ویگویند.کأنّه توجه ندارند که نباید کار نیک را به زبان آورد وگفت که ما می خواهیم این کار را بکنیم یا مااین کارها را می کنیم . البته برخی جاها استثناست . درجاهایی،بعضی از کارهاباید در علن انجام گیرد . در روایات در باب صدقه آمده است که «صدقه سِرّ» این ثواب را دارد و«صدقه  ی علانیه ی» این ثواب را. مثلاً عبادات گروهیی ،جلوی چشم مردم انجام می گیردوباید انجام گیرد واین از شعائر الهی است ، اما بسیاری از عبادات یا اغلب عبادات ،آن روابطی که بین خود انسان وخداست -ذکر ،توجه ،دعا ،نافله، شب زنده داری ،سحرخیزی ، احسان وکارهای نیک -بایدبین خود وخدا بماند .

روز اول ماه مبارک رمضان 4/12/1371  

 3- طبیب خود باشیم

طبیب خودتان باشید .بهترین کسی که می تواند بیماری مارا تشخیص دهد.خودمان هستیم .بیاورید روی کاغذ .بنویسید«حسد» .بنویسید «بخل » .بنویسید «بد خواهی برای دیگران ؛ وقتی کسی به خیری می رسد ،ما ناراحت می شویم .»بنویسید «تنبلی  در کار ».بنویسید «روح بدبینی به نیکان وصالحان ». بنویسید «بی اعتنایی به وظایف ». بنویسید «علاقه به خود؛شدیداً به خودمان علاقه داریم .» ماه رمضان فرصتی است که یکی یکی این بیماری ها را تا آن جایی که بشود ،برطرف کنیم .                                                                                   روز اول ماه مبارک 4/12/1371

4-پولادین خواهید شد اگر…

در درجه اول ،جوان دانشجو ودانش آموز باید خودش خوسازی

کند .خودتان را باتربیت دینی بسازید .امورتربیتی خوب است .گوینده ی تربیتی خوب است ،اما آن کسی که از درون خود ،موعظه کننده وتربیت کننده ای نداشته باشد،-واعظّ مِن نفسِهِ- این تربیت ها به کارش نمی آید .خودتان رابسازید ،بانفس مبارزه کنید،اجرای حکم الهی را در محدوده ی شخص خودتان بزرگ بشمارید وبه نماز،به توجه به خدا،به دعاوبه توکل اهمیت بدهید.این شمارا پولادین خواهد کرد .

دیدار باگروهی از دانشجویان ودانش آموزان 15/8/1370

5-خاکریز هاتان را محکم کنید

مراقب باشید .مواظب باشید وخاک ریزهایتان را محکم کنید ،تا دشمن نتواند در سنگر های شما نفوذ کند .با این روحیه ی ایمانی واستوار است که می توانید شاخ استعمار بشکنید واسلحه را از دستش بگیرید تا ملتتان بتواند نفسی بکشد،تا بتوانید کشور را بسازید ،تا بتوانید سطح زندگی را بالا ببرید،تا بتوانید مشکلات وگره هایی را که میراث سالهای دوران استعمار وسلطه ی اجانب است ،ازبین ببرید .

در اجتماع مردم مشهدوزائران امام رضا علیه السلام

در روز عید فطر 15/1/1371

 1 نظر

پيام آیت الله حسيني ‌بوشهري به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه

15 شهریور 1391 توسط فاطمه سلجوقی

به گزارش خبرگزاری اهل‎بیت (ع) ـ ابنا ـ «آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری» ‌مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با صدور پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه گفت: جهان اسلام با خیزش ملت‌های مسلمان، در جهت تحقق اسلام عزیز گام بر می‌دارد، و جامعه بیش از هر زمان به حضور حوزه‌های علمیه کارآمد و روحانیت زمان شناس نیاز دارد تا توطئه‌های دشمنان اسلام را به جهانیان گوشزد نمایند.

متن پیام آیت الله حسيني بوشهري به شرح زير است:

حوزه‌های علمیه همواره در دوران حساس و سرنوشت ساز جهان اسلام نقش اساسی و موثری را در هدایت‌گری و روشنگری داشته و در سالیان متمادی توانسته است شیفتگان علم و معرفت را به راه درست و مستقیم هدایت نماید.

حوزه‌های علمیه در تاریخ معاصر، بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (قدس سره) با مسئولیت سنگین تری مواجه شدند. و رسالت حوزویان در مقایسه با گذشته چند برابر شده است.

- طلاب عزیز باید تحصیل علم و کمال را به عنوان وظیفه اصلی خود دانسته و با استفاده از فرصت پیش آمده و بهره بردن از محضر اساتید محترم نسبت به آینده علمی و معنوی خود اهتمام لازم را داشته باشند.

- برنامه ریزی صحیح و دقیق و انجام وظائف محوله و حضور بموقع در درس و بحث ضامن موفقیت و پیشرفت طلاب عزیز محسوب می‌شود. از این رو لازم است مسئولیت شناسی خود را در قبال این رسالت الهی در عمل به اثبات رسانید.

- مطالعه سیره سلف صالح و آشنایی با رفتار و منش مراجع عظام و بزرگان اخلاق در بعد تقوایی و ساده زیستی و مناعت طبع و عدم وابستگی به مظاهر دنیایی، خود تبلیغ عملی نسبت به اسلام و روحانیت است، بنابراین لازم است تکیه گاه اصلی خود را خداوند متعال قرار داده و با توکل به او در این مسیر مقدس که سیره صلحاء و اولیاء الهی است گام بردارید.

- یکی از مسائلی که لازم است طلاب عزیز در سال‌های اولیه دوران طلبگی به آن اهتمام بورزند و با راهنمایی اساتید محترم با دقت آن را دنبال کنند.

- مساله تحقیق و پژوهش یک از اساسی‌ترین سنت‌های دیر پای حوزوی است که باید در جهت نشر و گسترش معارف دین و پاسخگویی به شبهات و سوالات دینی مورد توجه طلاب و فضلای عزیز قرار گیرد تا در سایه آن انتظاراتی که جامعه و نظام اسلامی از حوزه و عالمان دین دارند، برآورده گردد.

- از رسالت مهم دیگر حوزویان توجه جدی به امر تبلیغ آن هم بهره مندی از تکنولوژی و امکانات روز دنیا است که باید در جهت جذب نسل جوان و آشنا کردن آنان با مبانی دینی از آن استفاده کرد.

- افزایش بصیرت سیاسی و فهم به هنگام مسائل مربوط به نظام و انقلاب اسلامی ضرورت اجتناب ناپذیر حوزه‌ها و روحانیت است.

در ادامه اين پيام آمده است: نقش بی بدیل ولایت فقیه و التزام عملی به آن به عنوان ضامن عزت و اقتدار و ثبات کشور و نظام اسلامی محسوب می‌شود.

امروز وظیفه همگان بویژه روحانیت عزیز ایجاب می‌کند که از این سنگر استوار که امروز در شخصیت رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دامت برکاته تجلی یافته است. دفاع و صیانت نموده و در این شرایط حساس دین خود را به اسلام و انقلاب اداء نمایند.

حسینی بوشهری در پایان پیام، “تعالی معنوی، تکامل اخلاقی و ارتقاء علمی” را به عنوان شعار امسال حوزه اعلام کرد.

 نظر دهید »

ضرب المثل های قرآنی

21 خرداد 1391 توسط فاطمه سلجوقی

به گمراه گفتنند اسمت چیست ؟گفت: راهنما

واذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون(البقره)

وهنگامی که به آنان گفته شود: “در زمین فساد نکنید” می گویند: ما فقط اصلاح کننده ایم

گلستان ضرب المثل های قرآنی/محمد رضاالهی دوست

 نظر دهید »

ضرب المثل های قرآنی

21 خرداد 1391 توسط فاطمه سلجوقی

با خدا باش و پادشاهی کن

قال رب اغفرلی وهب لی ملکا(ص/35)

گفت: پروردگارا مرا بیامرز و به من فرمانروایی ببخش

گلستان ضرب المثل های قرآنی/محمد رضا الهی دوست

 نظر دهید »

نهاوند

20 خرداد 1391 توسط فاطمه سلجوقی

 

در مورد خاستگاه این مقام دو نظر وجود دارد: عده ای معتقدند، در زمان های دور در منطقه ی نهاوند ایران، نغماتی در میان مردم زمزمه می شد که منحصر به فرد بود و گروهی دیگر، خاستگاه اولیه ی آن را کشور هند می دانند. اما به هر حال این مقام از هر کجا که باشد، امروزه رنگ و بوی عربی به خود گرفته است و چون دانه های مروارید، در میان نغمات قرآنی خودنمایی می کند [ نرم افزار مائده ].
نهاوند از نغمات و مقاماتی است که نه مانند صبا بسیار حزین و نه مانند سه گاه شور آفرین است، بلکه از مقامات معتدل است که به قاری قدرت مانور بیش تری می دهد [ مجموعه نرم افزارهای آموزشی آشنایی با دستگاه ها و نغمات قرآنی ].
نغمه ی فرعی که در این مقام وجود دارد، « نیکریت » نام دارد [ رجب نژاد، 1379 :37 ]. بهترین محل اجرای این مقام، داستان های قرآنی، و استاد مسلم این نغمه مرحوم مصطفی اسماعیل است که در اجرای آن از تکنیک « موجی خوانی » که از ابزارهای تنوع لحن به حساب می آید، به صورتی زیبا و دل نشین استفاده می کند [ نرم افزار مائده ].
استاد عربی القبانی معتقد است،راحت ترین کارها، آوردن نهاوند پس از سه گاه است [ عربی القبانی، 54:1377 ]. و می توان نهاوند را با مقامات رست، صبا و سه گاه ترکیب کرد [ ملاتقی، 109:1381 ].

 نظر دهید »

بیات

20 خرداد 1391 توسط فاطمه سلجوقی

درخصوص معنای لغوی این مقام عده ای معتقدند، واژه ای ترکی و به معنای غم یا غمگین است. عده ای دیگر می گویند، طایفه و قبیله ای از ترکمن است و عده ای اصل این کلمه را « به یاد » می دانند، مانند به یاد خداوند متعال، به یاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و به یاد فاطمه ی زهرا (س) [ نرم افزار مائده ].
این مقام، اولین مقامی است که عموم قاریان در آغاز تلاوت از آن استفاده می کنند و در میان الحان، تنها مقامی است که در سه سطح، بیات شروع ( محدوده ی قرار )، توسط ( محدوده های جواب و جواب جواب ) و فرود ( پایان تلاوت ) اجرا می شود [ پیشین].
مقام بیات که به ام النغمات یا ام المقامات [ محمدی، 127:1382 ] معروف است، زیر شاخه ها و گوشه هایی دارد که عبارت اند از: لامی، صافی، ابراهیمی، کرد، مصری، شور، حسینی، دشتی، نوا، محیر، دوکا، رمل، علی و….
[ عربی القبانی، 42:1377 ].
استادان لحن در مورد تأثیرات این مقام معتقدند، بیات آرامش همراه با غم را به تصویر می کشد، به آگاه ساختن شنونده گرایش دارد و از روزگاران گذشته صحبت می کند.
بیات ویژگی چابک و به غایت پر سوز و تأثیر گزاری دارد که ضمن ایجاد حزنی خاص در شنونده، وی را به تدبر و ادراک و شهود می رساند [ نرم افزار مائده ]. از میان قاریان مشهور جهان، استاد مصطفی اسماعیل که به خاطر مهارت و استادی در اجرای نغمات و تجسم عینی مفاهیم عمیق قرآن در ذهن شنونده، از دیدگاه اهل فن به عنوان یگانه مقریء قرآن معروف شده، استاد بلامنازع مقام بیات است [ ملائیان، 16:1380 ]
از بهترین محل های اجرای بیات، علاوه بر ابتدا و انتهای تلاوت، آیاتی با مضامین دعا، حکایت و پند و اندرز هستند.(1)
پس از بیات می توان مقامات صبا، رست، حجاز و نهاوند را اجرا کرد. می توان بیات را با رست و صبا ترکیب ساخت. اگر بیات در اوج اجرا شود، رفتن به صبا بهتر و اگر در گام پایین صوت اجرا شود، منتقل شدن به مقام رست ارجح است [ ملاتقی، 107:1381 ].
یکی از مهم ترین مشخصات مقام بیات که گسترده ترین مقامات است، در حین اجرا این است که مستمعین را به تشویق قاری قرآن مجبور می کند [ پیشین ].
نحوه ی اجرای این مقام در میان قاریان مشهور متفاوت است. عده ای هم چون استاد شحات محمد انوار، فقط بیات شروع را در ابتدای تلاوت به کار می گیرند و سپس وارد مقامات دیگر می شوند و در میان یا پایان تلاوت خود، به اجرای سایر محدوده های این مقام می پردازند. گروه دوم همچون استاد مصطفی اسماعیل، تمامی محدوده های بیات را به صورت مبسوط اجرا می کند و به طور عموم از طریق زیر شاخه ی فرود قرائت خود را به پایان می رساند. گروه سوم همانند استاد عبدالباسط و استاد عبدالعزیز حصان، در هر موقعیتی از تلاوت که اراده کنند، به این مقام منتقل می شوند و آن را اجرا می کنند [ نرم افزار مائده ].
به طورکلی می توان گفت، مقام بیات، پایه و پیش درآمد سایر مقامات است و قاری که بتواند نسبت به این مقام شناخت بیش تر کسب کند و هم چنین در اجرا مسلط تر عمل کند، به طور یقین در مسابقات موفق تر خواهد بود [ مجموعه نوارهای آموزشی آشنایی با دستگاه ها و الحان قرآنی ].

 نظر دهید »

نغمات و مقامات رایج در قرائت قرآن

20 خرداد 1391 توسط فاطمه سلجوقی

 

 

 

 

 

امروزه بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهم ترین راه های ابلاغ کلام الهی و آشنا ساختن انسان ها به خصوص غیر مسلمانان، استفاده از فن قرائت قرآن کریم است. استفاده ی خوب از صدا با انتخاب طبقات صوتی و مقامات مناسب، جابه جایی بین پرده های صوتی و انتقال از مقامی به مقام دیگر، با انسجام و استحکام کامل از نظر لحنی و هم چنین توأم با رقت قلب، ترس از خدا و حزین خواندن، به طور حتم در فهم بیش تر مفاهیم قرآن به انسان کمک می کند، دل ها را تحت تأثیر قرار می دهد و قلب ها را نورانی می سازد ؛ و این به دست نمی آید مگر با آشنایی با الحان و مقامات زبان عرب.
می توان گفت که الحان قرآنی، برای متنوع خواندن قرآن کریم، جلوگیری از خستگی مستمعین و خود قاری است. هر قاری باید نغمات را بشناسد تا بر حسب حال و معنویت خود، هر وقت صلاح دید، لحن خود را تغییر دهد و به این صورت درقرائتش تنوعی برای تدبر بیش تر در معانی ایجاد گردد، نه این که الحان و مقامات قید و بندی برایش ایجاد کند.
دانش صداها، الحان، مقامات و دستگاه ها دانشی است مجزا و خود به تنهایی قوانین و قواعد زیادی دارد که قسمت اعظم آن ها اکتسابی هستند و از طریق القا، یعنی آموزش مستقیم استاد به شاگرد، آموخته می شوند.
تمامی علاقه مندان به « علم الالحان » می توانند، به راحتی با آن آشنا شوند، زیرا این دانش فراگیر است و به گروه ویژه ای، یعنی فقط افرادی که صدایی خوش دارند، تعلق ندارد و چه بسا افرادی که در فهم ظرائف و مسائل دقیق آن مهارت دارند، اما از صدای خوبی هم برخوردار نیستند. این علم، به صاحبان خود احساس دقیق و لطیفی می دهد که انسان را از سایرین متمایز می سازد.
قاری قرآن به جز تجوید باید آهنگی بر صوت خویش سوار کند که بهترین و مناسب ترین الحان باشد و با توجه به عربی بودن کلام قرآن، شایسته ترین الحان، الحان عربی است. باید گفت، قاری خوب کسی است که در عین داشتن تقوای الهی، بتواند دستگاه ها و الحان عرب را در قرائتش به نحو احسن به کار گیرد. اگر نغمات و الحان دراذهان افراد علاقه مند به امر قرائت قرآن رخنه کند، بی گمان بهبود قابل توجهی در کیفیت قرائتشان حاصل خواهد شد.
در این پژوهش سعی شده است اطلاعاتی مفید و لازم برای استفاده ی علاقه مندان به فن قرائت قرآن کریم، اعم از معلمان و دانش آموزان گرامی ارائه شود تا گامی هر چند کوچک در به وجود آمدن شرایط لازم برای اجرای قرائتی صحیح و تأثیر گذار داشته باشیم ؛ «و ما توفیقی الا بالله و علیه توکلت و الیه انیب ».

برای دریافت اطلاعات روی گزینه ها کلیک کنید.

 جواز کاربرد الحان در قرائت قرآن کریم

 هدف از یادگیری نغمات و الحان

مفهوم لحن
تعداد الحان معمول در قرائت قرآن کریم
محدوده های صوتی مقامات
معرفی مقامات
بیات
رست
صبا
نهاوند
حجاز
منبع:مجله آموزش قرآن 20 /س
 نظر دهید »

ديدگاه امام علی (علیه السلام )درباره ی نوروز

27 اسفند 1390 توسط فاطمه سلجوقی

ديدگاه امام علی (علیه السلام )درباره ی نوروز
 

اميرالمؤمنين(ع) در حکمت پنجم نهج البلاغه فرمودند: کلُّ يوم لا يُعصي الله فيه فهُوَ يومُ عيد؛ هر روزي که در آن معصيت خدا نشود عيد است.» عيد از نظر ائمه روزي است که انسان به سوي ايمان و وارستگي مطلق حرکت نمايد و هر آن چه را که رضايت خداوند در آن است انجام دهد. روز بازگشت به سوي فطرت پاک و بي آلايش انسانيت است.
اگر خلاف اين براي بنده اي اتفاق بيفتد، گرچه ظاهراً روز عيد باشد اما در واقع عيد و خوشي براي او نيست چون رضايت خداوند را کسب نکرده است.


 

 2 نظر

هفت سین قرآنی

27 اسفند 1390 توسط فاطمه سلجوقی

 



هفت سین قرآن مجید

1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس/58)

” از جانب پروردگار [ی] مهربان [ به آنان] سلام گفته می شود.”

این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا ، چنان روح انسان را در خود غرق می کند و به او لذت ، شادی و معنویت می بخشد ، که با هیچ نعمتی برابر نیست ، آری شنیدن ندای محبوب ، ندایی آمیخته با محبت و آکنده از لطف ، سرتا پای بهشتیان را غرق سرور می کند ، که یک لحظه ی آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد.

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده : ” در همان حال که بهشتیان غرق در نعمتهای بهشتی هستند نوری بر بالای سرایشان آشکار می شود ؛ نور لطف خداوند که بر آنها پرتو افکنده است.

پس ندایی بر می خیزد که “سلام بر شما ای بهشتیان” ، نظر لطف خداوند چنان بهشتیان را مجذوب می کند که از همه چیز جز او غافل می شوند ، و همه نعمتهای بهشتی را در آن حال به دست فراموشی می سپارند.

 

صفحات: 1· 2

 2 نظر

کجایی آقا؟

27 اسفند 1390 توسط فاطمه سلجوقی

 

 

  آسمان، غرق خیال است ،کجایی آقا؟

آخرین جمعه ی سال است کجایی آقا؟

یک نفس عاشق اگر بود زمین می فهمید

عاشقی بی تو محال است ،کجایی آقا؟

 3 نظر

زیارتنامه ائمه بقیع


يا مَوالِيَّ يا اَبْناءَ رَسُولِ اللهِ، عَبْدُکُمْ وَابْنُ اَمَتِکُمُ الذَّليلُ بَيْنَ اَيْديکُمْ، وَالْمُضْعِفُ في عُلُوِّ قَدْرِکُمْ، وَالْمُعْتَرِفُ بِحَقِّکُمْ، جاءَکُمْ مُسْتَجيراً بِکُمْ، قاصِداً اِلي حَرَمِکُمْ، مُتَقَرِّباً اِلي مَقامِکُمْ، مُتَوَسِّلاً اِلَي اللهِ تَعالي بِکُمْ، أَدْخُلُ يا مَوالِيَّ، أَدْخُلُ يا اَوْلِياءَ اللهِ، أَدْخُلُ يا مَلائِکَةَ اللهِ الْمُحْدِقينَ بِهذَا الْحَرَمِ الْمُقيمينَ بِهذَا الْمَشْهَدِ. اَللهُ اَکْبَرُ کَبيراً، وَالْحَمْدُ للهِ کَثيراً، وَسُبْحانَ اللهِ بُکْرَةً وَاَصيلاً، وَالْحَمْدُ للهِ الْفَرْدِ الصَّمَدِ الْماجِدِ الاْحَدِ الْمُتَفَضِّلِ الْمَنّانِ، الْمُتَطَوِّلِ الْحَنّانِ الَّذي مَنَّ بِطَوْلِهِ، وَسَهَّلَ زِيارَةَ ساداتي بِاِحْسانِهِ، وَلَمْ يَجْعَلْني عَنْ زِيارَتِهِمْ مَمْنُوعاً بَلْ تَطَوَّلَ وَمَنَحَ. اَلسَّلامُ عَلَيْکُمْ اَئِمَّةَ الْهُدي، اَلسَّلامُ عَلَيْکُمْ اَهْلَ التَّقْوي، اَلسَّلامُ عَلَيْکُمْ اَيُّهَا الْحُجَجُ علي اَهْلِ الدُّنْيا، اَلسَّلامُ عَلَيْکُمْ اَيُّهَا الْقُوّامُ في الْبَرِيَّةِ بِالْقِسْطِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکُمْ اَهْلَ الصَّفْوَةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکُمْ آلَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْکُمْ اَهْلَ النَّجْوي، اَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ وَنَصَحْتُمْ وَصَبَرْتُمْ في ذاتِ اللهِ، وَکُذِّبْتُمْ وَاُسيءَ اِلَيْکُمْ فَغَفَرْتُمْ، وَاَشْهَدُ اَنَّکُمُ الاْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمُهْتَدُونَ، وَاَنَّ طاعَتَکُمْ مَفْرُوضَةٌ، وَاَنَّ قَوْلَکُمُ الصِّدْقُ، وَاَنَّکُمْ دَعْوَتُمْ فَلَمْ تُجابُوا، وَاَمَرْتُمْ فَلَمْ تُطاعُوا، وَاَنَّکُمْ دَعائِمُ الدّينِ وَاَرْکانُ الَاْرْضِ، لَمْ تَزالُوا بِعَيْنِ اللهِ يَنْسَخُکُمْ مِنْ اَصْلابِ کُلِّ مُطَّهَر، وَيَنْقُلُکُمْ مِنْ اَرْحامِ الْمُطَهَّراتِ، لَمْ تُدَنِّسْکُمُ الْجاهِلِيَّةُ الْجَهْلاءُ، وَلَمْ تَشْرَکْ فيکُمْ فِتَنُ الاْهْواءِ، طِبْتُمْ وَطابَ مَنْبَتُکُمْ، مَنَّ بِکُمْ عَلَيْنا دَيّانُ الدّينِ، فَجَعَلَکُمْ في بُيُوت اَذِنَ اللهُ اَنْ تُرْفَعَ وَيُذْکَرَ فيهَا اسْمُهُ، وَجَعَلَ صَلَاتَنا عَلَيْکُمْ رَحْمَةً لَنا وَکَفّارَةً لِذُنُوبِنا، اِذِ اخْتارَکُمُ اللهُ لَنا، وَطَيَّبَ خَلْقَنا بِما مَنَّ عَلَيْنا مِنْ وِلايَتِکُمْ، وَکُنّا عِنْدَهُ مُسَمِّينَ بِعِلْمِکُمْ، مُعْتَرِفينَ بِتَصْديقِنا اِيّاکُمْ، وَهذا مَقامُ مَنْ اَسْرَفَ وَاَخْطَاَ وَاسْتَکانَ وَاَقَرَّ بِما جَني وَرَجا بِمَقامِهِ الْخَلاصَ، وَاَنْ يَسْتَنْقِذَهُ بِکُمْ مُسْتَنْقِذُ الْهَلْکي مِنَ الرَّدي، فَکُونُوا لي شُفَعاءَ، فَقَدْ وَفَدْتُ اِلَيْکُمْ اِذْ رَغِبَ عَنْکُمْ اَهْلُ الدُّنْيا، وَاتَّخَذُوا آياتِ اللهِ هُزُواً وَاسْتَکْبَرُوا عَنْها يا مَنْ هُوَ قائِمٌ لا يَسْهُو، وَدائِمٌ لا يَلْهُو، وَمُحيطٌ بِکُلِّ شَيْء لَکَ الْمَنُّ بِما وَفَّقْتَني وَعَرَّفْتَني بِما اَقَمْتَني عَلَيْهِ، اِذْ صَدَّ عَنْهُ عِبادُکَ، وَجَهِلُوا مَعْرِفَتَهُ، وَاسْتَخَفُّوا بِحَقِّهِ، وَمالُوا اِلي سِواهُ، فَکانَتِ الْمِنَّةُ مِنْکَ عَلَيَّ مَعَ اَقْوام خَصَصْتَهُمْ بِما خَصَصْتَني بِهِ، فَلَکَ الْحَمْدُ اِذْ کُنْتُ عِنْدَکَ في مَقامي هذا مَذْکُوراً مَکْتُوباً، فَلا تَحْرِمْني ما رَجَوْتُ، وَلا تُخَيِّبْني فيـما دَعَوْتُ، بِحُرْمَةِ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ، وَصَلَّي اللهُ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد. اَلسَّلامُ عَلَيْکُمْ اَئِمَّةَ الْهُدي وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ، اَسْتَوْدِعُکُمُ اللهَ وَاَقْرَأُ عَلَيْکُمُ السَّلامَ، آمَنّا بِاِللهِ وَبِالرَّسُولِ، وَبِما جِئْتُمْ بِهِ وَدَلَلْتُمْ عَلَيْهِ، اَللّـهُمَّ فَاکْتُبْنا مَعَ الشّاهِدينَ.

محتواها

  • هفته دفاع مقدس
  • ۱۷ شهریور
  • برگزاری مراسم عزاداری
  • عاشورا...
  • عاشورا...
  • عاشورا...
  • امام حسین علیه السلام
  • روز تاسوعا
  • عقیله بنی هاشم
  • پاسخ به شبهات عاشورا
  • ماه محرم....
  • مسافری از جبل الرحمه
  • روز مباهله
  • عید با فضیلت مباهله
  • ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام 
  • عید غدیرخم
  • عید بزرگ غدیر
  • عید بزرگ غدیر
  • شیعه مولا امیرالمومنین عیدت مبارک
  • باز هوای نجفم آرزوست

آرشیوها

  • مهر 1399 (1)
  • شهریور 1399 (9)
  • مرداد 1399 (34)
  • تیر 1399 (29)
  • خرداد 1399 (30)
  • شهریور 1398 (5)
  • بهمن 1397 (12)
  • شهریور 1396 (1)
  • بهمن 1395 (1)
  • اردیبهشت 1395 (7)
  • فروردین 1395 (3)
  • دی 1394 (1)
  • بیشتر...
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس